• asilasil

snuttefilt...!

hej hopp!
    min son är en riktig snuttis som har svårt att koppla av när han läggs i sin säng för natten, händerna åker fram o tillbaksöver ögon o huvudet..(för att han är trött, inte hungrig!)
    har tänkt på snuttefilt, nu är frågan...hur gör man?
    lägger man bara ner en "trasa" så får han hitta den själv om han vill ha? eller hur gjorde ni?
    /lisa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-08 12:51:00:
    en fråga till!
    har ni köpt "riktiga" filtar eller har ni tagit bara ngt mjukt hemmifrån?!

• Svar på tråden snuttefilt...!
  • 1978nettan

min son hade lite svårt att komma till ro o höll på att böka ganska mycket så jag började med snuttefilt redan från nån veckas ålder. la den bara vid kinden på honom o han burrade in huvudet i den o somnade genast.
    min äldsta son började inte med snuttefilt förrens kanske 5-6 mån

• carola1977

jag la en snuttefilt bredvid dotterns huvud i sängen, hon sover på mage, och hon hittade den och började suga på den.
    när hon ligger i vagnen, på rygg, och är trött brukar jag lägga den på eller nära hennes ansikte. hon kan ju ta bort den själv, men ofta drar hon i den och får in en bit i munnen som hon suger på tills hon somnar. hon har aldrig gillat napp.

• jessapessa

Vi har köpt en snuttefilt från www.freshmilk.se En sådan JollyRoger
    Vi la den mellan hans armar, o så började han själv pilla på den, och nu somnar han lugnare än förut

• pattisza

skaffa minst 2 exakt likadana. Mycket lättare om man måste tvätta eller blir av med en.

• Maja10

Jag har en trasa i tunnt tyg. Ingen speciell inköpt, utan bara en stuvbit. jag hade den i vår säng en natt först, så den fick lukten av oss. Vår son sover i nämligen sin egen säng sedan han var 10 dagar. Från början användes den mest för att hålla fast tutten när han sov på sidan men nu ser man att han myser med den. Han är idag 4 mån.

• Boudicea

Vi har två stycken, en nasse och en tiger. Köpt på babyproffsen. Funkar jättebra! Vi lägger den bredvid honom när han ska sova så tar han den själv.

• Plitta

Min son har sedan födseln haft napp.. Den lever han inte utan. Nu har jag märkt att han lugnar sig och kommer tillro o somnar snabbare om han får lite av filten, som han har på sgg, över ögonen. Den kan han ligga o smeka med händerna innan han somnar. Han trivs bra med att ha den ligga över ögonen bara. Du kan ju testa... Du märker ju om dityt bartn inte vill ha den.. Ibland på natten kan min son andas högt o besvärat för att han får lite som "panik" när han inte får bort filtbiten.. Men han somnar direkt om när vi tar bort den..
    Men va försiktig så att filten inte ligger så ditt barn inte får luft. Jag skulle endast ha filten över ögonen nu eftersom vår son har napp samtidigt, annars skulle jag tycka att det är lite otäckt....
    Min syster dotter är helt "galen" i sin snutte. Hennes mamma va jätte smart o tog en stooor fleece filt som dottern blivit förtjust i o klippte den i flera små bitar.. Så nu har min systerdotter säkert 10 snuttefiltar, jätte billigt.. Skrämmande om man bara har EN snutte o den försvinner... de blir ju oersättliga.

Lycka till..

• Lin80

Man kan också köpa nåt fint mjukt tyg från tygaffären, bara att klippa så många man vill ha och sick-sacka runt kanterna.
    Mkt billigare dessutom

• Wavva

min son har en som är kanon. Ser ut som en tigermönstrad filt i plysch med armar och ben. Tror den finns på bluebox.se eller inreda.com. Med den somna han direkt nästan.

• Jewell

Jag har sytt egen av ett mjukt fleestyg som jag köpte billigt.
    Denna blev genast en favorit. Har sytt en ny då jag skulle vilja tvätta den gamla men det blev ingen hit utan den gamla är bäst så köp/sy två om du ger en snuttefilt så du kan tvätat den emellan.

Åt våra äldre barn använde jag blöjtyg som man fick med mammalådan i Finland. Det är ett vit tyg som ser ut som ett mjukare korsstygnstyg, vet inte hur jag ska förklara.
    I mammalådan är dom färdigt i passliga fyrkanter så man kan använda dom som tygblöjor eller spytrasa eller snuttefilt.

• Nattviolen

Min syster hade en bra ide när hennes son var orolig och mammig. Hon tog ett gammalt mjukt bomullslinne, eller holkärmad T-shirt (detta var allstå 1986) som hon hade på sig en dag, så den luktade gott av mamma. Den fick han ha som snutte - när den skulle tvättas såg hon bara till att ha ett annat linne på sig en dag....

Vi har själv haft en liten filt - småbebisfilten i sängen hos lillan då hon inte vill ha täcke på sig. NÄr hon var orolig och inte ville sova brukade jag stryka henne med ett hörn av filten. Efter ett tag började hon krama filten självmant med ena armen och så "föddes" hennes snutte. Således är lillans snutte en köpt flanellfilt från barnens hus. Den är stor och opraktisk, men omständigheterna gjorde att den blev snutte. Vi har två vi alternerar emellan.

Svar på tråden snuttefilt...!