• Magica deHex

Wicca & förälder

Hej!

Undrar bara om det är fler än jag här som anser sig vara wiccaner (hedningar, paganer etc även inräknade), föräldrar och tänker uppfostra sina barn därefter?

Har ni några speciella tankefundror gälladne detta?

• Svar på tråden Wicca & förälder
  • Magica deHex

OK,kort versionen:
    Wicca är namnet på en religion som nybildades på tidigt 50-tal av en man vid namn Gerald Gardner baserat på kunskap hämtat ur mycket äldre litteratur. Det är också en sammanfattande term för en livstil kan k´man nog säga.

Det finns många olika traditioner inom wicca, men gnerellt gälelr följande för de flesta:
    *Tror på mer än en gud, Guden och Gudinnan har båda centrala aspekter i vår tro.
    *Mycket kretsar kring det faktum att vi tror på det cykliska. Allting föds och dör och föds igen. Ett stort exempel är tex Årshjulet. där firar vi hur Guden föds av Gudinnan växer upp och tar sig en gemål och dör på sensommaren för att vi återigen skall få fruksamma skördar. Gudinnan är den eviga som visselrigen har tre faser men som aldrig dör.
    *Den trefaldiga lagen: Det är OK att göra vad du vill så länge du inte skadar andra. Och allt du gör kommer trefaldigt tillbaka till dig.

Som sagt kort, versionen. Vill du veta mer kan jag peka dig i riktning mot andra källor!

• eio

Anser mig inte själv tillhöra dessa. Men lever nog till viss del därefter i mitt dagliga liv.
    Tycker att det till stor del är ett sunt synsätt på naturen och världen.
    Ser inte några fel eller problem med att uppfostra sina barn så heller. Däremot får man nog vara beredd på en hel del motsättningar/frågor när barnet börjar dagis/skola där det nog finns många som inte riktigt har tolerans nog att hantera sådant.

• presens konjunktiv

Jag kallar mig inte wiccan, och jag är inte förälder än heller, men jag hade nog tänkt att ett framtida barn skulle få vara med och fira sabbat och festdagar. Sen hade jag ju tänkt vidarebefordra filosofin.

• Ceridwen

Jag är wiccan och har barn. Men man behöver inte utföra alla ritualer hela tiden. Det finns inget straff man kan få. Är man en riktig wiccan så sitter det automatiskt i hjärtat.

• Ceridwen

Vad jag menar med sista är att jag inte hinner när jag har barn som är små, men att jag inte straffas för det.

• Åke Vilse

Det spelar väl lika stor roll som vilken annan tro/religion som helst.
    Inget annorlunda om man är wicca.

Jag är väl inte wicca, men bra annorlunda i min "tro" mot det allmänt vedertagna i samhället. Jag tänker dock inte försöka påverka sonen i någon riktning utan mest lära honom att bara vara öppen.

Må flugor från tusen kameler invadera dina armhålor!
  • Magica deHex

Eio: Nu är ju min son än så länge så pass liten att han inte kunnat "trampa i klaveret" än på dagis! Men jag tror att det inte alls kommer att bli ett porblem. Vår förskola är så mångkulturell att de har väldigt lite fokus den religiösa biten. Det skulle liksom inte fungera. Jul firas med tomtar och lucia och påsk antar jag blir kycklingar och ägg. Hur det blir när han blir äldre och skolan vet jag faktistk inte för jag hr inte koll på hur fokus rör religion dessa dagar. Den tiden den sorgen. Men jag är itne den som kommer att upffostra upp pojken om själva doktrienen i religionen utan mer själva känslan i den som jag skrivit ovan : Trefaldiga lagen tex. Och hur skall man inte kunna tolerrera sådant när man tolererar "Vänd andra kinden till"?

PK: Inte för att jag ser det som en filosofi, mer som en livsstil - men du har rätt där. Det är mer livstilen jag vill vidarebefodra Gällande rituaer så är jag del av ett coven och där kommer sonen inte kunna få vara med förrän han är minst 18 år av policy skäl. Men när han blir äldre än han är nu kan jag mycket väl att han får vara med på de mer privata familjeritualerna. Anpassat efter honom såklart!

Frigolit: Hur? Ja, det var det jag tänkte man kunde diskutera i den här tråden!
    Hur kom jag i kontakt med Wicca? det var 1997 och jag surfade på nätet och sökte almänt efter MIN religion. OCh lyckades träffa rätt och på den vägen är det!

Ceridwen: Jag är inte heller fokuserad på att utföra ritualer hela tiden. Det är mer att föra vidare en "filosofi" som sas ovan! Det finns ju tex musik-dagis och Natur-dagis. Och de har ju egna filosfier men inte så många pekpinnar. Vad jag menar var hur du lyckas förmdela den där speciella synen på livet och känslan i hjärtat. Exempel på detta kanske kan vara att baka pentagram-bröd, pynta ett träd vid varje sabbat, skapa en glittrig månkalender etc!!!

Åke Vilse: Självklart spelar det lika stor roll för vilken religion som helts. Men jag är varken kristen eller muslim så vad deras barn får lära sig behöver jag inte diskutera här! Men du har en bra poäng i att lära öppenhet! Jag tänker helelr itne hindra sonens upptäckarlust! Men återigen (tror det är 3e gången jag återkommer till det he he)tycker att det är oerhört viktigt att han får leva i den wiccanska andan!

• Push

Är Wicca-religion en slags satanism? ( Med tanke på pentagrammet?)

Svar på tråden Wicca & förälder