• gravid

flyga?

har bokat resa innan vi visste jag var gravid. ska ha barnet i början av nov o ska resa i början av aug. är det farligt att flyga då?

• Svar på tråden flyga?
  • Mogika

Detta hittade jag på sas hemsida:

4. Kan jag flyga när jag är gravid?

En särskild auktorisation kan vara nödvändig för transport av en gravid passagerare beroende på förväntad tidpunkt för nedkomsten. Inget läkarintyg krävs fram till 4 veckor före förväntad nedkomst och det finns inga restriktioner vad gäller flygtid. Mellan 4 och 2 veckor före förväntad nedkomst krävs ett speciellt medicinskt intyg (MEDIF) samt en auktorisation från SAS Medical Department. Flygtiden för varje flygsträcka får inte överskrida 4 timmar. Vi ber dig kontakta SAS telefonförsäljning för mer information. Gravida passagerare tillåts inte flyga 2 veckor eller mindre innan förväntad nedkomst. Passageraren bör också kontrollera med sitt försäkringsbolag från vilken tidpunkt i graviditeten det behövs en försäkring.

Vi ska bli mamma och pappa!
  • mue

Det ar ju inte bara flygbolagen man behover kolla upp utan det ar ju sjalva rese forsakringen ocksa om man ska utomlands. Om det ar inrikes sa racker det att kolla med flygbolaget.

• ommseif

det är nog bäst att kolla upp sin egen försäkring från vilken vecka det är, det kan vara olika från olika flygbolag och försäkringar.

Har flygit själv i v 31 och inga problem med själva flygningen, men det var bara inrikes.

• doyoumind

inte flyga efter v. 32 tror jag..

• Ella174

Kollade med Europeiska Reseförsäkringar och där är det inga restriktioner t o m v 28 (längre om det är resa i tjänsten).

Flyga efter v 32 går normalt bra, men det krävs intyg hur långt graviditeten har gått och att allt fortlöpt bra.

• gravid

flygresan är jag inte rädd för mest rädd för matförgift.

• Ella174

Det beror väl helt på vart man åker.
    Jag skippade resa till Egypten nu under graviditeten för där är bakteriefloran såpass annorlunda.
    Däremot åker vi till Malta och det känns inte som ngn större risk för matförgiftning. Men såklart kommer jag vara extra noga...

• planerar

Kom hem i tisdags... flög 11h och det gick jättebra! Vecka 28. Maten funderade jag också på.... men allt är uppvärmt och jag åt.. klarat mig mkt bra!!
    Jag tänkte som så... risken att få matförgiftning är ju inte större som gravid, och hur många får matförgiftning när de är ute och flyger??
    Nej ät du.... Lycka till

• Svirroo

Jag var i Thailand och kom hem precis till v 28 p g av reseförsäkringen. Det fungerade utmärkt förutom att det inte var så bekvämt att sitta så länge men det var det värt!

• planerar

AHA ... vi var i thailand och jag åt ALLT.. även skalad frukt.. jo, vet att man inte skall göra det!!

Man vet ju om många turister blivit sjuka på ett resemål, som tex Egypten.. Indien är också ett ställe som man kan va extra försiktig på, men Grekland tror jag absolut inte det är ngn fara med!!
    Njut och ät gott....

Mkt tzatziki har dom ju där.. och yoggisen är med största säkerhet pastöriserad med tanke på att grekland har så många turister...

Trevlig resa

• Ella174

Tror också att Grekland är lugnt...
    Glöm inte stödstrumpor på flyget!

Svar på tråden flyga?