• Mumba

Måla med oljefärg farligt?

Som gravid har jag blivit mer pysslig och vill sy och måla etc. (= bra!)
    Vill därför höra om någon av er har hört/eller har erfarenhet om ångorna från oljefärgen kan vara skadligt under graviditeten? Finns det någon konstnär i skaran ?

• Svar på tråden Måla med oljefärg farligt?
  • Inger

Så länge du inte äter den Näe, vet inte. Bra fråga, förressten, vi håller på och renoverar så jag kladdar med färger och lacker nästan varje dag... Nån som vet?

• aaaa

om ni är oroliga kan ni ha munskydd väl?

det hade jag när jag och sambon målade om i sovrummet, dock var det vattenlöslig färg, så det luktade inget.

• Monster

Kolla även www.mammapappa.com. Där finns en fråga spalt var en doktor svarat om målfärger. Kommer dock inte ihåg vad hon skrev.....

Ja se, minnet, det har redan gått.

Monstermor

• Naimiez

Målaren i min färgaffär rekommenderade STARKT att jag INTE skulle måla med oljefärg eller annan färg där rengörningen av penseln sker med lacknafta.

Om jag MÅSTE skall jag använda gummihandskar och andningsskydd som tar bort ångorna.

nu får gubben måla istället

• Giselle

Jag tror inte det är någon större fara, det är terpentinet som är värst när du målar med oljefärger. Det skall finnas "luktfria" alternativ på terpentin som är skonsammare. Tänk bara på att andvända terpentinet med måtta, ha inga terpentinindränkta trasor liggande osv, samt se till att du har bra ventilation där du står och målar.

Som alternativ kan du ju måla med akrylfärger i stället, dom är helt vattenlösliga så då behöver du inte oroa dig alls.
    Själv föredrar jag faktiskt akryl eftersom den torkar mycket snabbare, är lättare att handskas med osv....ska själv gå och måla lite nu,hihi (akryl)!

Lycka till med skapelserna!

• Mumba

Inger - du får inte säga så där "äta färgerna", du vet att vi gravida kan bli sugna på vad som helst så kanske någon tar sig en tugga...*ler*

Det var bra att höra lite olika råd. Jag är inte van vid akrylfärger, men enligt dig Giselle verkar det ju som ett bra alternativ både som gravid och annars, så jag ska kila iväg till målarshoppen i helgen så jag kan fortsätta mitt skapande. Blir riktigt avis på dig nu Giselle som nog redan är i farten !

Tack för alla svar !!

Svar på tråden Måla med oljefärg farligt?