• MajaW

Vad är ett påhopp för dig?

I många frågetrådar eller andra sorters trådar med för den delen så dyker ordet "påhopp" upp lika säkert som Amen i kyrkan. Ganska många verkar tycka att de blir påhoppade bara för att andra inte håller med, man får inte svara annat än de svar så TS vill ha.

Därför undrar jag naturligtvis.

Vad innebär ett påhopp för dig?

• Svar på tråden Vad är ett påhopp för dig?
  • MajaW

Jag håller med dig Miss Ella om att skillnader i åsikter inte kan vara påhopp.
    Jag tycker att också att frågan är intressant, men jag kunde kanske ha formulerat den lite annorlunda för att få fler svar.

• Illerfantasten

Tyvärr är det ju många som inte kan skillnaden mellan åsikt och påhopp. Det blir ju heller inte lättare när man inte ser personen man talar med eftersom kroppspråket är oerhört viktigt när det gäller att förmedla en känsla.

Tyvärr är det vanligt med människor med lågt självförtroende att agera genom att antingen själva bli elaka, "hoppa på" någon, eller genom att känna sig kränkta för att de inte får enbart medhåll.
    Eftersom många här inne heller inte kan/vill eller har förmågan att uttrycka sig på ett förståeligt sätt,är det inte konstigt att det finns de som känner sig kränkta. De förstår ju inte ordets innebörd många gånger, eller vill inte ta till sig vad som faktiskt sägs. Många föredrar att sätta taggarna utåt också, då de inte behöver förändra sitt synsätt, dvs utvecklas.

Det är svårt när många inte förstår vad som sägs/skrivs eftersom många saknar basal ordkunskap och/eller meningsuppbyggnad. Ett "påhopp" tolkar jag här som ett personligt påhopp. Vilket innebär att det skall riktas PERSONLIGT mot en viss människa.

När man GENERALISERAR blir det inte personligt. Så, för att undvika personliga påhopp så nämner man inga namn eller annat som kan leda till en viss individ.

Exempelvis, min personliga åsikt är den att många kvinnor idag ljuger om skydd för att på så sätt få ett barn, oavsett pappan vill eller ej. Det händer i förhållanden, eller på krogen.

DÄRMED INTE sagt att ALLA "olyckor" är planerade. Självklart inte, men jag vet att det finns de som gör det, och det är min åsikt att det existerar.

Denhär åsikten är GENERELLT skriven, riktar sig alltså inte till någon speciell dvs INTE PERSONLIG, därför skall den inte tolkas som ett påhopp.

De som trots allt känner sig träffade, och reagerar med att svara på ett mer eller mindre trevligt sätt, har antagligen själva befunnit sig i en liknande situation. VILL de ta åt sig, är det upp till dem. JAG har inte pekat ut någon.

Skulle jag däremot säga att NN ljög för XX om preventivmedel, då blir det genast personligt. DÅ kan jag förstå att det finns dem som tar åt sig och "skriker" påhopp, eftersom det faktiskt är det. Huruvida det är sant eller inte, spelar ingen roll. Allt som är privat/personligt, som yttras av andra, är påhopp om det används negativt.

Att anklaga någon för påhopp, är lika illa som att göra ett, anser jag. Det är lika kränkande. Ordet "påhopp" skall inte användas hur som, utan när det sker, annars saknar ordet betydelse.

Tänk på att separera GENERELLT och PERSONLIGT. Att KÄNNA sig träffad innebär inte per automatik att man ÄR utpekad.

• RebelRose

Ett påhopp för mig är negativa kommentarer om mitt(eller en "grupp"jag tillhör,såsom tex kvinnor) utseende/personlighet/iq.

• adrenalin

är det nån miss ella vars inlägg tagits bort? för jag ser inget inlägg, ser ut som att du smått schizofrent svarar på dig själv eller nåt

själv tycker jag påhopp är när man inte argumenterar utan kommer med inlägg som "din idiot" eller "du måste ju va helt körd i huvet" eller "det är bara idioter som tycker som du".
    sen tycker jag härskartekniker också är en form av påhopp. "lilla gumman", "lilla vän" och så.

burriburr.wordpress.com - min nya bloggadress! läses med härjad blick!
  • azofia

Ett påhopp är för mig när man attackerar någons person, t ex: "ja men du kan ju inte ens stava ordentligt..".

Som sagt så är det många här som tror att de blir påhoppade bara när man ber dem motivera sin åsikt lite bättre.
    Det är absolut inget påhopp att fråga vad en person menar eller att påpeka att bara för att en person skriver: "jo men det är min åsikt" så betyder det inte att det stämmer med fakta.

• Bonanza

Exempel på påhopp: "Du är ju dum i huvudet, kan du inte hålla tyst?!"

Exempel på vad folk tolkar som påhopp men som inte är påhopp: "Jag tycker att låginkomsttagare generellt har sämre smak än höginkomsttagare" eller "Dina åsikter är helt uppåt väggarna, nu får du ta och förklara dig!" eller "Jag kan inte förstå hur man kan tycka som du, det är för mig totalt oförståeligt".

Folk är så ytterst larviga och skriker påhopp så fort de har blivit ifrågasatta eller kritiserade.

• MajaW
    Miss Ella är mitt andra jag.
    Nä, det fanns ett inlägg före mitt, hon hade dock skrivit något mer än det jag höll med henne om. Gissar att det är därför det har tagits bort.

Jag startade denna tråd mycket för att höra vad de personer Bonanza skriver som skriker påhopp så fort de blir ifrågasatta eller får kritik, jag är lite nyfiken på varför man tycker så.
    Men jag kanske inte får några sådana svar då de knappast lär tycka att deras känsla av att vara påhoppad är fel.
  • gladlouise

miss ella: vad skrev du? :D

• Mrs Ella

Det vågar jag inte säga... Då får jag väl inte vara kvar här. Du vet hur det är med återfallsförbrytare :)

• Clobberella

Påhopp är om någon säger:
    -Du är en idiot
    -Du är korkad
    -Du är "whatever"

Påhopp är inte att säga:
    -Jag tycker din åsikt är idiotisk/korkad
    -Jag förstår inte hur du kan tycka att "whatever"
    -Jag tycker det är barnsligt att säga/tycka/tänka "whatever"

Påhopp är när man hoppar på en person, att hoppa på/inte hålla med om en åsikt är helt ok, alla är vi olika!

• eisa

påhopp "eisa, nu håller jag inte med dig"

närå

• silhuett

Påhopp för mig är (om man bortser från de uppenbara skällsorden) när någon gör sig lustig över mig med sarkastiska eller ironiska kommentarer t.ex.
    Eller påstår att man är dum, obildad, onormal, har fel åsikter etc. även om de flesta lindar in dessa ord så att det inte ska låta så hemskt

• silhuett

Påhopp för mig är (om man bortser från de uppenbara skällsorden) när någon gör sig lustig över mig med sarkastiska eller ironiska kommentarer t.ex.
    Eller påstår att man är dum, obildad, onormal, har fel åsikter etc. även om de flesta lindar in dessa ord så att det inte ska låta så hemskt

• ELAAAN

Påhopp: fyfan vad du är fuuuuuuuuuul.

Svar på tråden Vad är ett påhopp för dig?