Tyvärr är det ju många som inte kan skillnaden mellan åsikt och påhopp. Det blir ju heller inte lättare när man inte ser personen man talar med eftersom kroppspråket är oerhört viktigt när det gäller att förmedla en känsla.
Tyvärr är det vanligt med människor med lågt självförtroende att agera genom att antingen själva bli elaka, "hoppa på" någon, eller genom att känna sig kränkta för att de inte får enbart medhåll.
Eftersom många här inne heller inte kan/vill eller har förmågan att uttrycka sig på ett förståeligt sätt,är det inte konstigt att det finns de som känner sig kränkta. De förstår ju inte ordets innebörd många gånger, eller vill inte ta till sig vad som faktiskt sägs. Många föredrar att sätta taggarna utåt också, då de inte behöver förändra sitt synsätt, dvs utvecklas.
Det är svårt när många inte förstår vad som sägs/skrivs eftersom många saknar basal ordkunskap och/eller meningsuppbyggnad. Ett "påhopp" tolkar jag här som ett personligt påhopp. Vilket innebär att det skall riktas PERSONLIGT mot en viss människa.
När man GENERALISERAR blir det inte personligt. Så, för att undvika personliga påhopp så nämner man inga namn eller annat som kan leda till en viss individ.
Exempelvis, min personliga åsikt är den att många kvinnor idag ljuger om skydd för att på så sätt få ett barn, oavsett pappan vill eller ej. Det händer i förhållanden, eller på krogen.
DÄRMED INTE sagt att ALLA "olyckor" är planerade. Självklart inte, men jag vet att det finns de som gör det, och det är min åsikt att det existerar.
Denhär åsikten är GENERELLT skriven, riktar sig alltså inte till någon speciell dvs INTE PERSONLIG, därför skall den inte tolkas som ett påhopp.
De som trots allt känner sig träffade, och reagerar med att svara på ett mer eller mindre trevligt sätt, har antagligen själva befunnit sig i en liknande situation. VILL de ta åt sig, är det upp till dem. JAG har inte pekat ut någon.
Skulle jag däremot säga att NN ljög för XX om preventivmedel, då blir det genast personligt. DÅ kan jag förstå att det finns dem som tar åt sig och "skriker" påhopp, eftersom det faktiskt är det. Huruvida det är sant eller inte, spelar ingen roll. Allt som är privat/personligt, som yttras av andra, är påhopp om det används negativt.
Att anklaga någon för påhopp, är lika illa som att göra ett, anser jag. Det är lika kränkande. Ordet "påhopp" skall inte användas hur som, utan när det sker, annars saknar ordet betydelse.
Tänk på att separera GENERELLT och PERSONLIGT. Att KÄNNA sig träffad innebär inte per automatik att man ÄR utpekad.