vilken mat kan ge gaser hos barnet?
Det enda jag har hört talas om är lök och bönor. Men det kanske finns mer?
Det enda jag har hört talas om är lök och bönor. Men det kanske finns mer?
hm skulle ha lagt tråden under amning
Menar du som går över i bröstmjölken från mamman eller när barnet äter själv?
Kål av olika slag kan i alla fall ge besvär när barnet äter själv, tex blomkål och broccoli.
Mycket mejeriprodukter..typ youghurt
Det har också visat sig att det verkar ha betydelse vad kolikbarnens ammande mammor äter. Sådant som ger mer gasbildning och därmed mer koliksmärtor är t ex kål, ärtor, bönor, lök, vitlök, broccoli och paprika. Starka kryddor som tacoskryddor, pepparkakskryddor och curry uppges också ge mer besvär. Även syrarika frukter och bär ger mer koliksmärtor som apelsin, äpple, päron, plommon, fikon, juice, nyponsoppa, vinbär, jordgubbar, tomater, sylt, saft och vin. Nötter kan också ge besvär. Om barnet är komjölksallergisk så påverkas det om mamman äter eller dricker komjölksprodukter som mjölk och ostar. Man kan då ersätta komjölken med havremjölk. Även dolda komjölksprodukter som kan finnas i olika maträtter kan påverka, som t ex torrmjölk i leverpastejer, korv och bröd. Det samma gäller för vassle, laktos och mjölkprotein.
oj oj låter som det inte är mycket vanligt man kan äta ju.
Himmel - vad ska man äta för nagonting da?? Leva pa kokt potatis och bröd och en köttbit emellanat later ju varken nyttigt eller roligt i längden
Tror det ligger nagot i det men man ska definitivt inte överdriva! För att orka med maste man ju äta ordentligt (vilket kan vara svart nog med en bebis som inte ger en tid att laga mat) och unna sig nagot ibland. Och jag tror nog att det är okej att äta det mesta om man bara äter lite av varje och inte vräker i sig ett helt paket bönor pa en gang, tex ...
Kanske ska tillägga att vår Meja har kolik och får behandling för det. Vissa barn har stål magar och andra inte. Så är det med vuxna också. Men den listan är vad som ger gaser.
Sen kan den bli längre...typ kolsyra, kaffe... m.m.
Men att äta som vanligt ska man kunna göra om ens barn inte är så känslig som Meja.
Ts, har ditt barn mycket gaser? Eller är du rädd att han ska få? Jag åt allt och inget påverkade min sons mage. Man behöver ju inte utesluta något isåfall.
inga problem men vill inte skapa några heller
allt verkar det som...min dotter har jättemkt gaser och jag har provat att ta bort vissa produkter men inget har hjälpt. Läkaren sa att mkt kaffe, te eller chocklad kan ge förstoppning och gaser...dricker inte kaffe men försöker dricka mindre te och choklad...
Vi märkte på vår son att när vi gav honom Nestles gröt o välling blev han JÄTTE gasig o bajsade hela tiden. Bytte till sempers o nu e det inte alls så. Helt normal i magen. har fler kompisar som upplevt det så
Choklad i större mängder har jag hört.