Bygga nytt hus, eller köpa begagnat?
Jag är en rejäl skeptiker till kvaliteten på nybyggda hus. Pg.a det skulle jag inte välja det. Jag skulle överlag inte köpa ett hus byggt efter 1960. Inte heller ett hus som byggts under krigsåren.
Jag är en rejäl skeptiker till kvaliteten på nybyggda hus. Pg.a det skulle jag inte välja det. Jag skulle överlag inte köpa ett hus byggt efter 1960. Inte heller ett hus som byggts under krigsåren.
för en bråkdel av vad ett hus av vad ex ett sådant hus som Carisma95 byggt, har jag istället över 400 kvadrat äldre hus. Bor också i Alingsås området
Fast vi kan utföra massor själva. Det är liksom förutsättningen för att det kommer bli riktigt billigt. Det och att man hittar bra hantverkare och har en rimlig plan på vad och hur man ska renovera. Många tror att man måste byta ut allt gammalt när de köper ett äldre hus. Sådana människor ska nog helst bygga nytt
Nä, det trodde inte jag heller att jag behövde Men så stod det där framför mig och jag föll som en fura. Mycket att göra på det, det var därför det var så billigt. Den som inte kan så mycket om hus skulle inte köpt det. Det är lite som ett nybygge, bortsett från att vi kan bo i det från början och att vi får en väldigt mycket bättre huskonstruktion än ett nybygge.
Man bedrar sig grundligt om man tror att ett nytt hus ska vara felfritt tyvärr. Man måste vara lika förberedd som med vilket hus som helst.
Sedan handlar det också om vad man kallar för "gammalt hus".
Hus bygda 1960-tal och frammåt har en tendens att åldras på ett mindre bra sätt. mindre genomtänkta konstruktioner osv. Det är sådant som man ska tänka på också.
Sedan... något jag tror många inte tänker så mycket på. Man har olika önskningar om vad ett hus ska bjuda på. Ett nybyggt hus måste du bo in. Där finns nästan aldrig spår av handens redskap och charm ( dvs bildligt talat inga spår av andras fotsteg) oavsett hur många kakelugnar du sätter in, vedspis, trägolv, nostalgiska lantkök osv. vill man ha mer än maskintillverkade listverk, tak och dörrar så ska man definitivt inte bygga nytt.
vill man ha fullständigt minimalistiskt rakt, slätt, maskintillverkat, fabriksmålat, raka vinklar (och gillar Mio katalogers inredning) Ja då ska man nog bygga nytt.
Byggt mellan 1867-1880 ca. Officiellt är det från 1899, men jag har hittat papper på att det påbörjades byggnation 1867.
Fast här har mycket hänt, så det kommer ta tid och omtanke och många år att få som jag vill ha det. Som jag vill ha det innebär iofs större hänsyn till ursprungligt material och konstruktion än många andra är beredda på. Innebär visserligen att vi tjänar mycket pengar också. Att försöka anpassa ett gammalt hus till att se ut som ett nybygge är svindyrt. Att hålla sig i balans med originalet däremot och ta hänsyn till husets patina och egna förutsättninger däremot är jäkligt billigt.
Fattar precis Har man hållit på i så många år kan man vilja se något annat.
Det är som när jag var på kurs i Estland och skulle kolla på MASSOR av restaurerade herrgårdar som såg ut som gräddbakelser i nygotik, nybarock m.m. överlastade stilblandningar. Efter tre veckor höll jag på o kräkas på lull lull och gamla putslagningar osv. När vi sedan en dag gick på en tur i ett gigantiskt modernistiskt grått betong sovjettids badortsområde då var det som balsam för själen. Jag gillade funkis länge efter det...