• Cissi81

Godkänd av föreningen?

Vet inte var jag ska lägga denna tråd så jag la den på övrigt.
    Vi ska köpa bostadsrätt. Vi har redan skrivit kontrakt och lagt handpenningen. Men sen måste man bli godkänd av föreningen. Det är 2 veckor sen vi skrev kontrakt och föreningen fick papprena för att kolla upp oss. Men vi vet fortfarande ingenting. Vi fick räkning på 500:- vardera från HSB. Så nu undrar jag om det är nån som vet hur det funkar? Är man godkänd om man har fått betala till HSB? Som jag fattde det var det en medlemsavgift, men samtidigt stod det att HSB kunde inte ta ställning till om vi fick bli medlemar förrän pengarna hade kommit in. Vi betalde sammadag som vi fick räkningarna och har fortfarade inte fått klartecken.

• Svar på tråden Godkänd av föreningen?
  • hannamarten

Ring din mäklare och kolla!

• Fruochmamma

Håller med hannamarten.

Vi fick inget "klart" besked om att vi var godkända och det tog även ganska lång tid.

• Ungen

Jag skulle ringa ordföranden i föreningen och höra vad jag skulle göra. Om det står att de inte kunde ta ställning innan 500 kr inbetalats så är det nog så att du först måste betala den 500 kr. (Vilket jag iofs tycker låter lite konstigt...)

Id quot circumiret, circumveniat.
  • RonjaRovardotter

Jag tror att ni har blivit godkända. När vi köpte radhuset så gjorde föreningen en koll av oss, sen fick vi skriva på kontraktet, sen kom räkningarna från HSB, och när dom registrerat att pengarna kommit in så fick vi även tillbaka signerade och godkända kontrakt som vi kunde ta till banken för att få igenom banklånet.

• Cissi81

hannamarten: Mäklaren ahr vi redan ringt och hon hade inte heller hört nåt.

Ungen: Det var de jag skulle påminna sambon om idag. Har gått här och funderat på vad det var jag skulle påminna honom om.
    Vi tyckte också att det verkade konstigt att vi var tvugna att ha in pengar först.

RonjaRovardotter: Hoppas vi har blivit godkända för vi har ju börjat packa och så.
    Vi kan in te se nån anledning till varför vi inte skulle bli godkända. Vi har ju inga betalningsanmärkningar eller nåt.

• Ungen

TS
    Tur att jag finns då

Skämt åsido. Ring föreningen det är slött om de inte har tagit tag i det. Jag har suttit i BRF styrelse och vi hade möten 1 g/mån men godkännande av medlemmar tog vi tag i så fort det kom. Man vill ju veta ju!

• RonjaRovardotter

Ärendet går inte vidare till HSB förrens föreningen har godkänt den nya köparen.
    I alla fall så är det så här i Boden, i vår BRF. Kan inte tänka mig att HSB har andra avtal med andra BRF i andra kommuner.

• Cissi81

Ungen: Ja verkligen tur att du finns.
    Man vill verkligen veta. Men dem vi ska köpa av trodde att vi hade blivit godkända för de hade en köpare förut som inte blev godkända och de fick aldrig betala de där 500:- som vi har gjort.
    Det är bara att hålla tummarna.

• Ungen

Jag tycker iofs att man inte ska behöva gissa. Det hör till det normala att meddela så att man vet. Hoppas att ni får veta snart då för det är ju inte kul att gå runt och inte veta.

• RonjaRovardotter

Vad jag vet så meddelar föreningen säljaren, sen är det upp till honom att föra det vidare till köparen.
    Ärendet går heller inte vidare till HSB om ni inte blir godkända av föreningen. Ni skulle absolut inte få betala handpenning utan ett godkännande.

• Isolde

Vänta, nu läste jag ts bättre! Man kan inte bli medlem i föreningen förrän man är medlem i HSB. Ni betalade helt enkelt HSB-medlemskapet.

Sedan ska föreningen skriva på papperna, och det kan ta ett tag eftersom man ska hinna ha ett styrelsemöte etc. där ni ska godkännas som medlemmar formellt.

Vi har börjat sköta sånt som medlemskap på mejl, eftersom det annars tar en sån evinnerlig tid.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m15384327.html
  • timberhochmandie

Hos oss skulle man kontakta föreningen minst två månader innan (eller om det var tre...) för att de skulle hinna med godkännandet i tid. Fast har ni inget konstigt "i bagaget" så ska det inte vara några problem att bli godkänd!

Svar på tråden Godkänd av föreningen?