• Cathie

Mjuklift

Jag ska köpa en mjuklift till vagnen och ha den första tiden. jag har bf den 5 juni, så den kommer användas under sommaren. Min fråga är:

Hur bäddar man i en mjuklift? Ska man köpa till extra madrass? Jag ska ha en svart mjuklift och vill helst inte ha en som är svart innuti, har inbillat mig att det blir för varmt på sommaren... Men har det nån betydelse?

Lite hjälp tack...

• Svar på tråden Mjuklift
  • puffipuff

jag TROR inte att färgen har någon betydelse
    vi hade mjuklift till vår kille, kan även göras om till åkpåse, och vi köpte en extra madrass. sen räcker det med en kudde, som ska vara tjockare, och en filt

• Oliven och Fancyface

Jag var på Nallens igår och hon sa att det inte krävs att man lägger i nån extra madrass, den som är är helt tillräcklig. Sen har jag oxå hört att man ska köpa hårdlift om man får en sommarbäbis för att mjukliften blir för varm men det sa hon oxå var ljug.
    Det viktiga är ju att man känner efter och öppnar upp på täcken och kläder om bebis känns varm.
    Det enda hon sa om mjukliften var att man inte får ha bebisen sovandes i den inne då kanterna är så mjuka att de kan rulla ur den. Men en 1-veckas bebis rullar ju inte så värst mycket heller... Man får väl ha koll!

• Cathie

Tack för era svar...

Vissa t ex babytravel som är helsvart är ju av hårt material och inte speciellt skönt att lägga en liten bebis i... Verkar ju inte heller smart att lägga i ett löst lakan bara...

Hmm, känner mig förvirrad...

• Vårsolen

jag har köpt en tunn bäddmadrass som sedan klippts till i rätt storlek för att passa i mjukliften, det blir ju iaf lite mjukare då
    Sen har jag tänkt bädda med ett litet lakan och en filt till att börja med

• Anna55

Lägg t ex ett bomullspåslakan (avsett till vagn) i botten att lägga bebisen på. Jag hade så och det fungerade bra tills bebisen börjar röra sig mer. Det är rätt bra också ifall bebisen kräks i vagnen. Lättare att tvätta än hela mjukliften.

Jag tror att om färgen hade spelat roll så borde ju inte svarta vagnar och tillbehör tillverkas.

• vill bli mamma meddetsamma

Hej!

Jag har också bf den 5 juni och vi har beställt vagn med mjuklift. Tror inte det blir för varmt, man bäddar ju inte in bebisen så mycket på sommaren tänker jag. Vår vagn är svart på utsidan och grå och röd på insidan, tror inte färgen spelar nån större roll. Vi fick madrass till mjukliften när vi beställde vagnen, får se om vi kommer använda den.

Jag tycker mjuklift är bäst, det ser så mysigt ut för lille bebisen!

• ElsaBy

Vi väntar också liten till sommaren (bf 16 juni) och vi har beställt sittvagn med mjuklift. Vi jämförde hård- resp mjukliftarna med varandra och det var ingen stor skillnad i storlek mellan dessa.
    Man kan dessutom plocka bort hela "täcket" på mjukliften, så jag tror inte alls att den blir för varm för den lill*...

Känns verkligen som ett smidigt alternativ om man jämför med de som har hela "korgar" att släpa på om de ska ha in sin sovande bebis där de inte tillåter vagnar, vi tar ju istället bara in mjukliften (el hårdliften... )..

Lycka till!

• Thiilda

Ja har oxå en mjuklift, har bf 15 maj o vagnen är redan bäddad o klar. Jag tog ett vanligt badlakan o vek så den passar i bodden, bäddar sen med lakan så de inte är strävt o sen påslakan o en lite kudde, drar de har ja med en filt oxå. Smidigt om det blir kräks eller annat i vagnen så man måste tvätta.. Hoppas att det kommer funka bra..

• Cathie

Tack för era jättebra tips.

Vi har nämligen köpt en beg Emmaljunga Classic sport, så man kan ju alltid köpa en original Emmaljunga duolift. De är bara så jäkla dyra, men jag tycker de ser mysigare ut m vitt innuti. Vet inte varför, tror bara det är en fix idé jag fått. Men alla era tips m badlakan mm är jättebra! Tack!

• MeMayo

Jag har använt mjuklift när min minsting var nyfödd/liten. Han är född i början av augusti så det var varmt så det räckte till! Men inga problem med mjukliften. Jag bäddade med en mjuk filt i botten lätt när det både spys och bajsas så det komer lite här och där. Bara att tvätta och lägga i en ny.

• Cathie

Victoria1972: är den svart innuti också? Men det verkar vara det bästa, en mjuk filt i bomull eller nåt liknande. Har också tänkt på det där m spyor och bajs... Verkar ju bökigt att behöva tvätta hela mjukliften.

Men finns det inte färdiga bäddset som är speciellt till mjuklift? Inte för att det behövs, går ju likabra m filt, men av ren nyfikenhet... Jag har nämligen inte sett det nånstans...

Svar på tråden Mjuklift