• Vera 74

    Vad hette Jesulärjungar? Och några andra personer ur bibeln...

    Kom plötsligt att tänka på en sång som jag lärde mig när jag var liten om Jesus lärjungar. Man bara sjöng namnen, men hur var den nu?
    Kommer bara på Petrus, Andreas, Jakob, Johannes.... (om de nu stämmer)

    Sen var det en ramsa med en massa bröder, minns inte till vem och inte heller åt vem de var söner...
    Men en del av namnen var: Ruben, Simon, Levi, Judas, Dan, Josef, Benjamin... (om det nu stämmer)

    Någon som kan hjälpa mig att minnas?


    Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Svar på tråden Vad hette Jesulärjungar? Och några andra personer ur bibeln...
  • RonjaRovardotter

    Jag kan inte heller alla namnen på lärljungarna, men jag kan lägga till Lukas, Matteus, Simon, Tomas och Judas. Sen kan jag inga fler lärljungar.

    Dom andra är Israels stammar. Dom minns jag inte heller, bara att Benjamin är yngst. Det var ju Isaaks barn som blev Israels stammar.

  • Bark

    De första tolv lärjungarna till Jesus var Petrus (som också kallas Simon), Andreas (bror till Petrus), Jakob och Johannes (som Jesus gav tillnamnet "Boanerges", dvs "åskans söner"), Filippos, Bartolomaios, Matteus (tullindrivare), Tomas, Jakob, Simon Kananaios (även kallad "seloten"), Judas (även kallad Taddaios eller Lebbaios) och Judas Iskariot (som förrådde Jesus).

    Googlade på lärjungar!!


    Mamma till Jasmine & Timmie
  • Vera 74

    Tack för lärjungarna!

    Då är det bara Jakobs söner kvar...


    Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Bark

    Stamfäderna är sönerna till Jakob, som i sin tur var son till Isak, som i sin tur var son till Abraham. I första Mosebok, kapitel 49 kan man läsa om Jakobs sista ord till sina söner innan hans död. Han nämner då alla vid namn och talar om deras unika egenskaper. Till sist skriver författaren: ”Detta är alla Israels tolv stammar, och detta är vad deras far talade till dem. Han välsignade dem och gav var och en av dem den välsignelse som tillkom honom.”
    Israels tolv stamfäder är alltså Jakobs söner och de heter (i bokstavsordning) Asher, Benjamin, Dan, Efraim, Gad, Isaskar, Juda, Manasse, Naftali, Ruben, Sebulon och Simon.

    Här kommer dom!!


    Mamma till Jasmine & Timmie
  • Vera 74

    Bark: Tack så mycket! Nu är bara frågan bakom vilket namn Josef gömmer sig?


    Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Bark

    Josef är Jesus "far" eller kanske man ska säga styvfar!!


    Mamma till Jasmine & Timmie
  • Push

    Jakob hade tolv söner (och dom heter bröderna Jakobsson, sa min man som gick förbi precis. Ha ha!) Nej, de hette: Ruben, Simeon, Levi, Juda, Isaskar, Sebulon, Dan, Naftali, Gad, Aser, Josef och Benjamin.
    Jakob och hans söner levde i GT. Medans Josef, Jesu mor Marias man, omtalas i NT, och är en helt annan person.
    Om du har en bibel hemma kan du läsa om Jakobs söner i 1 Mosebok 35:23.

  • Bark

    Konstigt att bibelsajten har andra namn!!


    Mamma till Jasmine & Timmie
  • Push

    Bark, Ja, det tycker jag också! Jag gick in och läste på länken du skrev i inlägg 4 och där står det som du skrivit. Men det är fel! Prästen som skrev det måste ha varit trött eller nå't. Josef var Jakobs 1:a son med Rakel, kvinnan han älskade högst. Josef blev hatad av sina äldre bröder och såldes som slav till Egypten av dem. Till Jakob sa bröderna att ett vilddjur hade tagit Josef. Intressant historia som finns att läsa i 1 Mosebok 37. Om du inte har en bibel så gå in på www.folkbibeln.com eller www.bibeln.se

    Så här står det i 1 Moseboken kap 35 vers 23

    Rubrik: Jakobs söner

    Bibeltext: 23 Leas söner var Ruben, Jakobs förstfödde, samt Simeon, Levi, Juda, Isaskar och Sebulon. 24 Rakels söner var Josef och Benjamin. 25 Rakels slavinna Bilhas söner var Dan och Naftali. 26 Leas slavinna Silpas söner var Gad och Aser. Detta var Jakobs söner, och de föddes åt honom i Paddan-Aram.

    Ha det bra!

  • ullind

    Hej, enligt mitt minne var ramsan:
    Ruben, Simon, Levi, Judas, Isaskar, Sebulon, Dan, Gad, Asser, Josef, Benjamin.
    Jag har trott att det var lärjungar....
    Men nu ser jag ju att jag trott fel.....

Svar på tråden Vad hette Jesulärjungar? Och några andra personer ur bibeln...