• Nevada

Hemmagjord potatissallad??

Någon här som brukar göra någon smarrig potatissallad med äpple och vill dela med sig av recept? :)

Ja va fan man var ju nykter i morse men nu börjar det ordna upp sig !
  • Svar på tråden Hemmagjord potatissallad??
  • Taggtroden

Jag har två olika jag brukar göra, ett recept är mammas och ett är svärmors:

Första:

8 - 10 stora potatisar i tärningar, salta och koka i 7 - 8 min, häll upp i dukslag.
    1/2 purjolök
    1 -2 gröna äpplen i små bitar
    1 msk svartpeppar
    2 dl vispad grädde eller 2 dl gräddfil
    1/2 burk majonäs

Det andra:
    Kokt potatis i tärningar
    En bruk cocktailtomater i halvor
    En bruk med kryddad fetaost (en sån bruk med tärnad fetaost som det är kryddor i)
    Olja
    Dill
    (om man vill kan man ha äpple i också, brukar bli bra tycker jag.

Lycka till!

• Tarren

Har inget direkt recept med mått och så, jag brukar smaka mig fram ;)
    Kokt kall potatis i skivor, äpple i små tärningar, gul lök finhackad och/eller purjolök i strimlor. Salt, peppar & lite senap. Lite majonäs och sen gräddfil. (Jag tycker att majonäsen som man köper har sån konstig smak, så därför tar jag inte så mycket av det.) Blanda ihop och låt stå och dra i kylen, häll ev i mer gräddfil innan servering ifall den har blivit lite torr.

En annan som är med vinäger och olja...
    Kokt skivad potatis som fortfarande är lite ljummen. Blanda ihop en vinegrettdressing med Balsamvinäger, olja, senap och lite vitlök. Jag brukar ha tre delar olja och två vinäger, senap efter smak om man tycker om det. Häll detta över potatisen och rör om. Salta och peppra.
    Sen brukar jag ha i lite av vad jag har hemma, tex oliver, fetaost, körsbärstomater, soltorkade tomater, paprika, ruccola eller nån annan salladssort. Eller varför inte med äpple, lök, ruccola, hmm kanske russin??
    Denna brukar bli en hit på kalas iallafall!

Lycka till

• Nevada

Arrr mumma   tack för recepten, det blir smarrigt =)

Tack tack !!

Ja va fan man var ju nykter i morse men nu börjar det ordna upp sig !
  • Whilda

*mums*
    nu blir ju jag hungrig...

• ImLost

aaaa ...har det inte här nu men viktväktarna har ett jävvligt gott recept..med färskpotatis dock ...mmmm *längtar till sommar och grillning )

Svar på tråden Hemmagjord potatissallad??