Inlägg från: snart tre |Visa alla inlägg
  • snart tre

And more löööve for all of us

050930: G gör ju inte det eftersom han är allergisk, men vi ger kalciumtabletter till honom för att kompensera för den förlusten. Finns att köpa på Apoteket och är inte särskilt dyrt. Vi krossar tabletten i mortel och kör ned pulvret i hans kvällsvälling. Fråga ditt bvc hur mycket kalcium A behöver få i sig per dag - det borde de väl veta?

• snart tre

Anna: Han är allergisk mot mjölkprotein och ägg. Han fick hemska utslag, gick upp dåligt i vikt och hade diarrée, men vad som var mjölk- respektive äggrelaterat kunde de inte svara på - det brukar vara liknande symptom. Det som skiljer mjölk från äggallergi är att äggallergin finns det tre nivåer på, där jag tror G hade den lägsta. Har man den värsta tål man inte ens att det finns ägg i samma rum eller att någon knäcker ett ägg. Vad har A för symptom?

• snart tre

Glömde: Det är väldigt vanligt att barn är allergiska mot både mjölk och ägg - de hänger ofta ihop. Sen så var G väldigt stissig, grät mycket och hade svårt att komma till ro (förmodligen för att han hade ont i magen) innan han fick diagnosen *eller rättare sagt innan vårt fd skit-bvc behagade ge en remiss * Så fort vi tog bort mjölken blev han som ett annat barn. Ägg har han aldrig smakat, däremot vet jag att jag åt det vid några tillfällen när jag ammade och det kan räcka för att utveckla en allergi. Bra att veta till nästa gång - då ska jag undvika både mjölk och ägg.

• snart tre

Anna: Det låter precis som det G hade! Men be att de kollar henne för mjölkprotein också - låglaktos hjälper inte om det är mjölkproteinet hon inte tål. Stackars A När ska hon kollas? Är det snart? Prova att ta bort all mjölk och se om det blir bättre - det är inte så svårt och det finns mycket bra ersättningsprodukter. Men då måste de ge henne rätt mat på dagis också, tänk på det!

G blev bättre redan dagen efter vi slutade med mjölk, men det tog ett par veckor innan alla eksem var borta helt och det gör det ofta. Men diarrérna upphörde snabbt.

• snart tre

Anna: Ja, fisk är vanligt att de inte tål! G verkar inte vara allergisk mot det. En annan sak de kan utveckla är allergi mot sojaprotein (fågel, ärtor osv) så om ni byter ut mjölkprodukterna gör det mot de havrebaserade (Oatley, Go Green osv) - inte mot sojaprodukter. Det avråder de nämligen från.

Hoppas ni får snabb hjälp!

• snart tre

Tempo: Jag menade bara att trädgård per automatik inte behöver betyda massa jobb - utan att man själv väljer hur mycket tid man lägga ner. Vi tycker vår trädgård är mysig att vara i också, men gör just nu inte så mycket mer än underhåller den eftersom vi har lite planer för den längre fram. Problemet är att G är en riktig rymmare och vi har visserligen en häck, men garageuppfarten gör att han kan smita, vilket han gör hela tiden. Så tills vårt nya plank kommer upp är det svårt att lägga sig på någon högre nivå än att klippa gräs och vattna. Balkongen ska jag däremot ta tag i snarast - den sitter utanför vårt sovrum och där ska vi fixa så att vi kan sitta på kvällarna och ha det mysigt när G sover.

Radhus: Ja, det är ju inte som att ha villa, men vi har nog haft tur. Vi har inte snokiga grannar som hänger över häcken eller en massa krav på saker som ska göras, som att umgås för att man bor bredvid varandra. Urk! Det är en soft stämning här. Men vi vill också gärna ha villa längre fram - nu känns det däremot ganska lagom att ha 500 kvm tomt och ett hus som inte tar timmar att städa.

Airbag och bil i framsätet: Jag har för mig att de sade när jag körde Gillingebanan i höstas för mitt körkort att barn inte får sitta där det finns airbags eftersom de inte klarar påfrestningen när den löses ut. Kort sagt - de krossas. Kan ni inte ha båda i baksätet i stället och så ha en spegel där bak? Vad har ni köpt för bil förresten?

• snart tre

Morrn alla! Vilket underbart väder  I dag blir det faktiskt en del trädgårdsfix och mys (hoppas på att vi ska kunna grilla). Är på fortsatt jakt efter ett snyggt OCH praktiskt parasoll till våra utemöbler. Har plöjt Ikea och Plantagen, men där fanns inga bra. Suktar efter de som finns på Bruka, men de är svindyra så jag hoppas på att hitta ett mellanting någonstans. Någon som har ett bra tips?

• snart tre

Uno: Hur gick det till? Tack för tipsen i alla fall - Asko har vi inte varit på än, inte Mio heller och båda dem har ju nya, stora varuhus ute i Barkarby. Och Coop Forum har vi i Täby. Hittade ett riktigt snyggt på K Rauta idag, men vi kände att vi måste nog mäta lite först innan vi köper något. Det var stooooooooort

Nu sover G i sin säng och mannen kör med gräsklipparen. Jag tänkta ansluta i trädgården när han är klar. Vi ska smida lite planer

Tjingeling

Svar på tråden And more löööve for all of us