Inlägg från: Fillifjonkan |Visa alla inlägg
  • Fillifjonkan

*Har åkt på världens nästtäppa (trodde jag

Skulle man kunna bli beroende av Nezeril? Det är väl till största delen koksalt... lite konserveringsmedel tillsatt. Det går att använda det så mycket som behövs och så länge det hjälper finns ju ingen anledning att låta bli. När förkylningen går över lär även nästäppan gå över.

Om du är orolig för konserveringsmedlet kan du koka till egen koksaltlösning, 1 krm salt/dl vatten - koka upp och låt svalna. Spruta in i näsan med plastspruta eller "dra" in det.

Täcka huvudet med handduk och hålla över ånga brukar också lätta på trycket i näsan.

• Fillifjonkan

Jag har själv aldrig haft några problem med att använda det för mycket. När förkylningen eller nästäppan har börjat avta har jag också slutat med nässprayen. Fortsätter man att använda något fastän det inte behövs så finns det nog mycket man kan bli beroende av i så fall.

Läste nyligen här på FL ett inlägg av en läkare (leg. stud?, har sett henne skriva i en tråd för doktorer) som skrev att man kunde använda vanligt nässpray så mycket man ville för att skjölja rent... det enda märke hon nämde vid namn var iofs Renässans (tror jag det hette, går ju att söka i inläggen)

Svar på tråden *Har åkt på världens nästtäppa (trodde jag