Varfor far man inte ata ostron?
Eller det kanske man far?? I alla fall, om man inte far det, ar det nan som vet varfor inte? Ar SA sugen...
Eller det kanske man far?? I alla fall, om man inte far det, ar det nan som vet varfor inte? Ar SA sugen...
De är råa och risken för bl a listeria och andra sjukdomar som kan missbilda barnet eller framkalla missfall är överhängande.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
vilka då "andra sjukdomar som kan missbilda barnet" om man får fråga?
Toxoplasma gondii lär ju inte finnas i ostron, eftersom den parasiten är kattburen.
Jag tycker att det är trist att folk som Teskedsgumman ska skrämma gravida kvinnor med "andra sjukdomar som kan missbilda barnet" när detta bara gäller bakterien Listeria monocytogenes och parasiten Toxoplasma gondii.
Jag föreslår att Teskedsgumma själv läser på SLV innan hon börjar hojta om "andra sjukdomar som kan missbilda barnet".
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
"För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret. Till den kategorin hör speciellt skaldjur, framförallt musslor, t.ex. ostron, de ansamlar bakterier och virus."
Vad SLV skriver så riskerar du att bli sjuk om du får i dig ett taskigt ostron men att detta inte drabbar ditt foster. Ät du dina ostron med gott samvete.
Info om vad man kan få Toxoplasmos av:
OBS!!! Förebyggande av toxoplasmos bygger på god hand- och mathygien.
Undvik att äta rått eller otillräckligt tillagat kött ffa från svin och får. Kokning, stekning (mer än 65 grader) och frysning (-20 grader) dödar parasiten
Skölj frukt, bär och grönsaker före servering
Undvik kontakt med kattavföring!! framför allt från kattungar. VANLIG SMITTKÄLLA!
Använd handskar vid trädgårdsarbete (pga ovanstående bland annat)
Undvik rått och otillräckligt tillagat kött, osköljda grönsaker och frukt samt kattkontakt vid utlandsresa
Visst, du har läst på om listeria, men vad har listeria med diskussionen när livsmedelsverket konstaterar att risken för listeria är låg när det gäller rå fisk?
ostron är inte grönsaker och toxoplasma gondii sprids inte av havskatt.
Så vitt man vet ger inga av de bakterier (e. coli; magsjuka) eller virus (typ norovirus/coxaki och adenovirus; vinterkräksjuka och förkylning) som kan förekomma i ostron någon "missbildning" på något foster. Vanliga sjukdommar hos gravida som hos icke-gravida och hade det resulterat i missbildningar hade man vetat det vid det här laget. Eller har du andra fakta?
Jag säger bara en sak; sluta skrämmas.
Jag ville bara veta vilka "andra sjukdomar som kan missbilda barnet" var.
Nymne: Ostron är väl ändå inte fisk? Det är väl skillnad på rå fisk och råa skaldjur.
Toxoplasma gondii är inte uteslutande kattburet. Det är troligen fler som smittas via otillagat kött, jord och liknande saker.
Men för övrigt så är det listeria som är den främsta risken med ostron, eftersom ostron äts råa. Därför ska gravida inte äta ostron.
listo
Toxoplasma gondii förökar sig uteslutande i kattdjurs (alla kattdjur) tarmar. När dessa bajsar sprids parasiten. Äggen överlever länge i jord och det är därför dåligt sköljda grönsaker kan sprida T. gondii. När andra djur än katter smittas kontrollerar immunförsvaret parasiten som bildar små härdar i muskler och hjärna. När dessa djur sedan äts upp av kattdjur (främst gnagare) fullbordas parasitens livscykel.
Att ostron skulle bära på t. gondii är uteslutet. Varför ens ta upp det?
ElinMaria
ur aspekten konsumtion av rå fisk och råa ostron finns det en genemsam nänmare; de är färska. Du äter inte gammal rå fisk eller gamla råa ostron. Om du brytt dig om att titta närmare på livsmedelsverkets hemsida hade du sett att det citatet jag lade in i min första post ligger under rubriken "Fisk och skaldjur".
Som svar på din fråga; NEJ ostron är inte fisk...
Nymne: Citatet gäller ju dock rå fisk och inte skaldjur. "För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande."
Ostron åt jag när jag var gravid. Antagligen därför hon är så intelligent.....