• Anonym (hmm)

snickrade tvål vid förstoppning/hård mage

Visste inte vart jag skulle lägga detta.

men jag fick höra igår av en jag känner att de brukar göra tvålbitar o stoppa upp där bak på 1 åringen som är så hård i magen. Hon sa att det var en gammal huskur?
    Själv har jag aldrig hört på maken!?!!
    Men visst borde det finnas andra saker att göra/läkemedel om det nu är så hårt?

• Svar på tråden snickrade tvål vid förstoppning/hård mage
  • kurteva

Linfrö, plommon,lactulos eller microlax!
    Aldrig hört talas om denna "huskur", tänker inte lägga den på minnet......

• Anonym (hmm)

nej precis, jag tyckte det lät helt sjukt!
    vi lever ju inte på stenåldern!!
    hon berätta dessutom att de fick våldhålla barnet-- hua.. aldrig jag skulle stoppa upp mot nåns vilja på det sättet..

• Svimpe

Tvål fungerar visserligen genom att det löser upp bajset så det kommer ut men samtidigt fräter det på tarmen. Rekomenderar inte det.
    Vill man kan man ju stoppa in en termometet med lite nivea eller handkräm (glider in lättare) och röra runt lite örsiktigt i ändtarmen så att man rör sönder bajset lite. Blir lättare at komma ut då.

Fråga annars på apoteket om man kan använda tex mikrolax till barn. Det är en liten tub vars innehåll man sprutar in i ändtarmen.
    Katrinplommon är bra men det påverkar ju inte det stopp som redan finns utan motverkar att det blir mer.

• Tesie

Kan tänka mig att det måste göra skitont, måste svida!
    Nää det kan inte vara okey att göra så!

• Svimpe

det bästa är att förebygga förstoppning så att barnen slipper det.

Saker som ger förstoppming är bla: Kokta morötter, godis, stora mängder franskbröd, att barnet dricker för lite, blåbär.

Bra mot förstoppning är: Dricka mycket, äta fibrer, katrinplommon mm.

• etanol

Jo det är en gammal huskur som funkar ungefär lika som tvål på fingret för att få av sig ringen...Bättre med vaselin på en termometer som nån sa... Nä det fräter inte på tarmen men svider en del då man har små bristningar i och runt analöppningen när man är hård i magen. Stackars tjejen...

• Anonym (hmm)

Ja o hon berätta det så öppet vi bara gapa, ingen hade hört talas om det heller. så jag tog familjeliv till hjälp

• Anonym (uska)

Nej absolut inte tvål. ge lin frön,plommon eller vad som helt möjligen gå till apoteket och köp latolus

• Linda1976

Att sticka upp en klick osaltat smör i baken däremot, det vet jag att de gjorde på landet i Skåne förr!

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
Svar på tråden snickrade tvål vid förstoppning/hård mage