• Anonym

anmärkningsfri......om en månad!!!

jag har haft betalningsanmärkningar under de senaste 7 åren! Detta har hindrat mig enormt mycket, då jag inte kunnat skaffa mig en egen lägenhet eller ens ett telefonabonemang. Men om en månad går mina 4 anmärkningar ut.... och jag är fri!!!!!!!!! Jag kan inte ens beskriva hur det känns. Frågan är, hus snabbt går det innan anmärkningarna inte kommer upp i kreditupplysningen? Är de borta dagen efter, och kan jag då ansöka om något, utan att de kommer upp i kreditupplysningen?

• Svar på tråden anmärkningsfri......om en månad!!!
  • Anonym (me tooo)

jag har haft skulder i hela mitt vuxna liv alltså i 20 år, men blir skuldfri om 3 1/2 år. Kan inte fatta!!! UNDERBART!!!
    GRATTIS TS

• dockan86

När man betalt allt så ska man vara prickfri i 3 år innan man kan låna igen!

• Anonym (Vet inte)
    dockan86 skrev 2007-03-11 09:45:26 följande:
    Å är de 3 år ?? okay, vet att de ska va nått år i alla fall (har fått för mig 2 år jag, men ja jag är inte säker jag)
  • Anonym (anm?)
    dockan86 skrev 2007-03-11 09:45:26 följande:
    om en anmärkning försvinner imorgon,kan du ta lån på tisdag igen.
  • Anonym

Dom försvinner på en gång, alltså dan efter 3 år efteråt, ärsh, dålig förklaring. Men tror ändå banker osv kan se dom , och hos UC finns dom kvar ett tag ändå, som noterat.

• Anonym

dockan, då har du fått det rejält om bakfoten.

• Anonym

Ts, när fick du sista anmärkningen. Fick du det den 17 april 2004 försvinner anmärkningen 1 april 2007.
    Min försvinner 1 april i år, men ändå så syns det sen hos bankerna vilket ekonomiskt förflutet man har, så hoppa inte alltför mycket på att du får lån osv.. Bara ett råd!

• Yrslan

Men jag fattar inte Ts är skulderna betalade sedan tre år för prickarna ligger kvar i tre år efter det att man betalat???

• Millizzz

Å vad härligt...GRATTIS...Vet hur bra det känns att bli av med sånt s**t...Man ser ju till att det aldrig blir så igen...Jag hade inte problem att få banklån...

• Anonym (hmmm??)

Jag har fattat det såhär iaf..
    När du är skuldfri kan du köpa saker på avbetalning igen samt ha telefon ect.
    Men när du lånar pengar till t.ex ett hus är det banken som bestämmer. De brukar vilja att du har varit skuldfri ett par år. Men har du god ekonomi o en bra framtid på ditt arbete brukar man inte behöva vänta.

• Anonym (en som vet)

När du betalat av dina skulder det är då dina tre år av helvete börjar. Det innan det är bara början till helvetet:) Betalningsanmärkningen ligger alltså kvar i tre år efter att du betalat av din sista skuld. Min försvann nu i december vilket är som att ett helt nytt liv öppnat sig. Bankerna ser ditt förflutna, men med tanke på att du haft tre år utan någon skuld så är det oftast den enda säkerhet de behöver. Att skaffa abonemang och liknande är inte några problem när anmärkningen är borta. Kronofogden och kreditupplysningsföretagen kan dock ha olika datum på när du är "fri" så detta är värt att kolla upp. För även om upplysningsföretagen kör daglig koll med kronofogden är det sällan det stämmer på datumet.
    Grattis o lycka till nu!

• maria215

Om jag har fattat det så ligger det till så här. Min sambo fick betalningsanmärkning av en skitsak egentligen. Vi betalade skulden med en gång. Då hade man en betalningsanmärkning som låg i 3 år. Därefter kunde han gå in på banken o låna igen.

• Anonym

Till oss sa kronofogden att en betalningsanmärkning försvinner efter tre år, men att den "plockas bort" vid det årsskifte som infaller EFTER treårsdagen.
    Om tre år har gått i tex april -07 så försvinner anmärkningen årsskiftet 2007/2008 isåfall.

• Anonym

Anonym 14.24, du har helt fel. Har själv nyss gått igenom det, och det stämmer INTE.
    Fick du skulden 20 April 2004, så försvinner den 1 april 2007

• Valkyriia

Uppdaterar er lite. Satt i telefon med KF för bara nån dag sedan. FÖRR var det så att det tog tre år efter man betalat skulden innan anmärkningen försvann. Så är det inte längre. Nu är det som så att om du har betalat skulden så är det tre år från den dag som skulden kom in till kronofogden, tex fick du en anmärkning maj 2004 och betalar den september 2006 så försvinner anmärkningen maj 2007.. Om jag nu har fattat dem rätt.
    Däremot om du betalar in skulden till kronofogden inom 3 månader från det att de har fått in skulden till dem (då du får en anmärkning) så kan de skriva av det direkt. Då du då har betalat in den snabbt.

• maria215

Men jag tror att de här reglerna har kommit på senare år. Hade en kompis som hade betalningsanmärkning för ett antal år sedan. Han betalade in sin skuld med en gång men fick ändå betalningsanmärkning och då var det 3 år, men inte från det datumet han fick den utan det året räknades inte. Det gällde från årsskiftet o 3 år framåt. Men det är tydligen inte så nu, utan 3 år från datumet du får betalningsanmärkningen

• Anonym

maria, ja att den ska försvinna så är det förutsatt att du har betalt skulden, annars förlängs det ytterligare tre år med en ny ansökan.

Svar på tråden anmärkningsfri......om en månad!!!