• Maomao

hur få bort mossan i gräsmattan?

i höstas flyttade vi till ett hus, jättefint med mycket trädgård. Bara ett problem, gräsmattan är HELT övervuxen av mossa!!
    Finns det nåt enkelt knep att få bort den?
    Har funderat på o lägga i vitklöverfrön, men kanske det itne hjälper..
    Nån med samma problem??

• Svar på tråden hur få bort mossan i gräsmattan?
  • sofialisa

kopppartråd elller kopparpulver  ( thihi men jagvet inte hur bra det är i stora mängder kanske cancer framkallande *ler*)

• LuMa

Vi har rätt mycket mossa här också men det är rätt bekvämt tycker jag.
    Mjukt att gå på och så behöver det inte klippas så ofta.

Same shit, different name..
  • Johje

Mossrivare finns det och sen kan du kalka gräsmattan för det tycker inte mossan om.

• CrystalHeart

Har för mig att det det dels finns ett speciellt nedel att strö på för att få bukt med det. Plus att det finns någon "mossrivarmaskin" som man får traska fram och tillbaka med.

Mina föräldrar har kommit till slutsatsen att "det är ju mjukt att gå på mossa" och därför har dom numer 65% mossmatta

• Lolagumman

kör med mossrivare (finns att hyra) och kalka mycket. Mossan trivs bäst i skugga och runt barrträd. Så hugg eventuellt ner några träd också. (barrträden tycker inte om kalken speciellt så man skall väl inte kalka ihjäl sig runt träna direkt. Vi hade också endel mossa när vi flyttade till vårt hus, men nu är det mycket bättre. Man kan kalka både på hösten och våren.

• Tisella

Våran gräsmatta har sett ut som krig tills gubben tog hand om den
    Kolla på den här sidan det har han gjort.
    www.olleberg.nu/06/

• Saltlakrits

Vi körde hela vår gräsmatta med vertikalskärare.. Två gånger.

Vi fick rådet att inte köra med mossrivare som finns till gräsklippare mm då det även delar rötterna så att de blir mer året efter.

Efter det så gödde vi gräsmattan, kommer ej ihåg hur mycket o när..  Sen ska det kalkas på hösten.
    Blir detväldigt stora kala fläckar efter man kört med vertikalskäraren så kan man så lite gräsfrö.. Men det behövdes inte hos oss. Det var mycket jord men lite gräs, men det räckte med att göda gräset så började det växa som bara den.

Mamma till tre underbara barn!
  • Tisella

Nu fick jag veta att det är järnsufalt han har använt.
    finns att köpa på granngården. Blanda med vatten och ha på gräsmattan. Gödsla samtidigt, mossa beror på näringsbrist. (jag har en gräsexpert i mitt hem) Sen blir mossan svart och tillslut blir den till jord. *ASG* Min gubbe är verkligen hängiven sin gräsmatta!!!

Lycka till!

Svar på tråden hur få bort mossan i gräsmattan?