-
-
Svar på tråden Kan man äta löjrom??
-
SÅ vitt jag vet är det ok. Stenbitsrom finns med på listan över godkända livsmedel från SLV, och mig veterligen så skiljer sig inte hanteringen av löjrom eller annan rom från dessa. Jag har ätit det med god aptit!
-
ja det ska vara helt ok
-
Jag har ätit det i mängder
-
Jag skrev ett mail till SLV och frågade om det var ok att äta löjrom under graviditeten. Detta fick jag till svar:
"Du kan äta löjrom så länge den är förpackad på burk (värmebehandlad). Alltså inte i lösvikt över disk eller direkt ifrån fiskaren då den ska betraktas som rå fisk och det ska inte ätas under graviditet.
Med vänliga hälsningar
Upplysningen
Susanne Ekroth"
-
Gosgrodan - det skiljer massor på hanteringen av stenbitsrom och löjrom
stenbitsrom smaksätts, färgas och värmebehandlas
löjrom saltas bara in
löjrom ska betraktas precis som rå eller gravad fisk (slv har ändrat sina råd om rå fisk och jag tippar på att det svaret som inlägget ovan handlar om är äldre än att de nya råden blev officiella)
dvs är man helt säker på att den är färskfrusen och nytinad eller alldeles nygjord är den OK annars ska man skippa den eftersom den då kan innehålla SKADLIGA mängder listeria -
Kan lägga till att jag fick svar på mitt mail från SLV 07-04-18
-
underligt att de säger olika...
har en klasskamrat som jobbar bla med kostråden på livsmedelsverket - men å andra sidan, jag kan ju få ett annat svar eftersom hon VET att jag har kunskaper i både mikrobiologi, livsmedelshygien och allt annat som hör till
-
Löjrom från insjöfisk bör du inte äta överhuvudtaget, oavsett hur den är behandlad!
-
stämmer inte nina
löja är en liten fisk som är långt ner i näringskedjan
insjöfiskar från smutsiga sjöar eller som är långt upp i näringskedjan bör man inte äta oftare än ngn gång ibland - och rek från slv gäller under HELA den fertila perioden, inte bara gravida!