Del av citat
Jag sitter med en examinationsuppgift och vet inte hur man citerar. Jag skall ta ett del av ett citat. Behöver jag citera då? skall jag isåfallhänvisa till författaren eller boken då? Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Jag sitter med en examinationsuppgift och vet inte hur man citerar. Jag skall ta ett del av ett citat. Behöver jag citera då? skall jag isåfallhänvisa till författaren eller boken då? Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Jag letar i mina papper om hur man skriver PM och uppsats mm men finner inget, men jag skulle skriva citatet inom citationstecken och prickar ... innan eller efter citatet beroende på hur citatet är taget. Och sen hänvisa till författare och bok.
Alltå det där med prickarna menade jag ungefär såhär:
Citatet är taget mitt i en mening, och di vill citera från mitten och till slutet av citatet, då skriver man:
"... blablabla".
Men vill du citera från början av en mening och fram till mitten:
"Blablbablabla..."
Och när man hänvisar till litteratur ska man skriva:
Eftenamn, förnamn, utgivningsår, titel, utgivningort, förlag.
Oj behöver man skriva allt det om litteraturen? tack för hjälpen
Fast jag har inte tagit citatet rakt av utan kanske tagit något ord i början av meningen, hoppat över några ord och sedan tagit hela slutet. Hade du skrivit så här då:
".....blablabla"
Då skiver jag såhär:
"Blabla ... blablabla". Alltså skriver tre punkter mellan där jag hoppar över ord. Och sen brukar jag kursivera.
Jag brukar skriva allt det när jag hänvisar, det stod att man skulle göra så när jag fick papper om hur man skriver PM i början när jag började på högskolan. Så jag gör så. Dock tar jag inte alltid med utgivningsorten eftersom det inte alltid står. Och ingen har sagt nått om att jag inte alltid tagit med det så ...
ok..tack!
"Bla bla bla /.../ bla bla bla" alt. "Bla bla bla (...) bla bla bla" skriver man.
Se där, Bonanza visste exakt