• Anonym (Ben)

Styvmamma:Världens mest Ouppskattade jobb!

ja det var ju bra skrivet men ändå så tycker jag inte att det är pricken över i.

Barn är barn.

Att vara styvmamma är inget jobb.
    Att vara förälder är inget jobb.

oavsett vem som är biologisk förälder så får inte barn bete sig hur som helst hos mig.

och självklart, är bonusen hos oss och karln behöver åka bort så behöver han självklart inte åka hem till sin mamma. Han är ju här för att träffa sin pappa, ja visst, men även träffa mig och våra kommande barn. Han är här för att han är en del i vår familj, inte bara för att träffa sin pappa.
    Finns det barn som är så jobbiga att man inte vill ha dom i sin närhet själv? Ja kanske, men då beror det nog mycket på hur man är som vuxen också och hur andra vuxna i barnets liv är.

varför hör vi heller aldrig styvpappor klaga så in i helvete mycket som styvmammor gör? Det tycker jag är konstigt...

Kanske vore dax att införa ett förbud mot nya familjekonstellationer eftersom det innebär så mycket extra arbete och lidande för vuxna och barnen är dom som kommer i kläm?

• Anonym (Ben)

Tjejer/kinnor/mammor tar på sig mer ansvar än män gör. Helt i onödan? Nej det tror jag inte.
    Men måste så mycket fokus ligga på att vara en bra "styvmamma"?

Kan vi som vuxna, överlag, inte lägga lite mer energi på att vara bra VUXNA i barns liv så vi kan bidraga med något vettigt till deras uppväxt?

Väljer man en ny familj där det redan finns barn i så får man antingen gilla läget eller låta bli att bilda familj med den mannen eller tjejen.
    Ha rman inget att bidraga med som vuxen gentemot barn så ska man heller inte bo med barn, varesig de är ens egna eller andras.

Barnen är ju inte dom som väljer vem deras föräldrar ska träffa efter en separation men vi som vuxna kan faktiskt välja och kanske borde vi göra det med lite mer hänsyn till barnen och hur vi vill och kan bemöta dom i livet.
    Som sagt, dom har ju inget val och hur illa dom kan fara pga våra val av parter kan ju inte minst vittnas om i den här tråden.

Så sluta klaga på andra vuxna och deras insatser i livet och fokusera på att göra en bra insats själva.

och så en stoooooooooooooooor kraaaaaaaaam til alla som bär på så mycket sorg, smärta, ilska och aggressioner

livet blir bra om vi vill göra det bra

Svar på tråden Styvmamma:Världens mest Ouppskattade jobb!