Magkatarr
Någon som har magkatarr och kan förklara vilka symtom man har?
Någon som har magkatarr och kan förklara vilka symtom man har?
har eller har haft ska det vara..
mmm, har läst alla möjliga hemsidor om symtom men jag skulle vilja veta utifrån människan själv
Ja, men det är ju symptom som männsikan har?????
Nja, kanske inte alltid. Läs själv om graviditet, och läs sedan hur många olika symtom folk har här på FL.
Någon annan?
Folk har väldigt olika symptombild när det handlar om magkatarr!
Jag har haft problem med min mage 15-20 år. Minns inte hur det kändes i början. Sen blev det så att jag fick ont i magen eller sug-/hungerkänsla ganska ofta. I samband med mkt te eller mkt citrusfrukter kom det alltid tillbaka och höll i några dagar.
Oftast är det som ömhet, sug-/hunger eller sveda i magsäcksområdet jag har upplevt det. Några få gånger med sura uppstötningar i halsen.
Tack A o E! Ömheten har jag också. Och ibland en huggande känsla på olika ställen i magen. Min läkare TROR det är magkatarr men han visste inte med säkerhet. Går just nu på tabletter mot magkatarr men tycker inte att dem hjälper så mycket.
Svullen mage,öm på magen,sura uppstötningar,sug i magen-så har jag -just nu,usch!
TS - jag kan ge dig ett tips! Om du slutar äta allt kött (inkl fisk) och bara äter vegetarisk kost (och lite fettsnålt också) under ett par veckor, sen ökar på med fisk under kanske 3-4 veckor. Känn efter då om symptomen försvunnit! Det gjorde de nämligen för mig. Så jag levde som demivegeterian (veg+fisk) i 5 år.
Har nu börjat äta köttprodukter igen och efter att ha gjort det i 4 månader är nu vissa magkatarrsymtpom tillbaka. Så jag får dra ner på köttätandet igen. Min mage tål tydligen inte kött. Det brukar vara rött kött (nötkött o vilt) som är värst om man är köttkänslig.
Usch då! Bara vegetariskt... jo, men klart jag hakar på! Just nu har jag uteslutit kaffe (jobbigt ), stekt mat (försöker) och kryddad mat.
TS: Jag kan trösta dig med att en vegetarisk kost inte hjälpte mig alls. Inte heller hjälpte uteslutande av kaffe. Däremot hjälpte det när jag slutade äta citrusfrukter, äpplen, päron och paprika. Vin var rena döden för min mage.
Det gäller att prova sig fram. Jag kräktes upp minsta äpple, medan en kompis som också hade magkatarr levde på äpplen. Vad som går att äta och inte är hemskt individuellt.