• Anonym

orkar inte mer nu. vill flytta till norge. HJÄLP!!

jag är så fruktansvärt trött på min ekonomiska situation. någonting måste göras och det är nu!!

jag har skulder och betalningsanmärkningar upp över öronen(efter en separation som inte gick som den skulle)
    ca 150tkr

jag har ett barn på snart 2 år och jag studerar på heltid. dvs har inte så mkt pengar att röra mig på varje månad.
    ännu minrde att betala av mina skulder för. jag kommer alltså vara skuldsatt bra många år till.
    jag orkar inte.

jag har en plan. ska ansöka om skuld sanering, men om det avslås så tänker jag ta mitt barn och flytta till norge och jobba.
    dels för att få det bättre ekonomiskt i dags läget och dels för att kunna lösa alla skulder och bli fri.

hur funkar det?
    nån som vet?
    kan jag som svensk få dagisplats osv..
    hur ser det ut med sjukvård och alla såna bitar?

skulle bli hur glad som helst av lite hjälp.. nån som bor i norge eller som vet hur det går till????

OCH! vart söker man boende? jobb? tips på vart i norge man kan på`?

snälla hjälp mej!

• Svar på tråden orkar inte mer nu. vill flytta till norge. HJÄLP!!
  • Anonym

det var på nyheterna häromdagen att norska företag åker runt i Sverige nu och söker efter att anställa svenskar. Då fick dom allt löst med boende o.dyl. Dom är tydligen på turne' just nu i Sverige. vet ej hur du får reda på var dom är just nu. det var tydligen via nån arbetsförmedling som hade ordnat detta.

• Anonym

Hej,
    Har tyvärr inga erfarenheter av att bo och leva i Norge..men däremot sitter jag i samma sits som dig med skulder upp över öronen.

Lever i en relation pga ekonomin..och längtar/drömmer varje dag om den dagen jag blir fri, både från mina skulder och mitt förhållande.

Som det är idag får jag inte hyra en egen lägenhet, och jag har inga föräldrar, släkt el vänner som kan/vill ställa upp som borgenär.

Har stoppat "huvudet i sanden" i flera år och har tänkt söka skuldsanering flera gånger men aldrig kommit till skott..men sen kom jag i kontakt med en förening som heter "Insolvens- Föreningen för överskuldsatta" och nu håller jag på att reda ut min ekonomi och kommer under våren att skicka in en skuldsaneringsansökan. Kommer förmodligen att ta flera år innan jag blir fri..men en vacker dag så ska jag vara där...för så här varken vill eller orkar jag leva längre.

Insolvens har en egen hemsida där man kan få tips och idéer på hur man ska gå tillväga..kika in om du har lust:
    www.insolvens.se

Lycka till!!!

• piixelslyna

Tänk bara på att det är dyrt att leva och bo i Norge.

jag är skitsnygg!
  • Anonym

Här kan du leta jobb:

www.nav.no/

Om du skriver dig i Norge har du samma rättigheter till sjukvård och barnomsorg som norrmän har. Dock är det svårare att få dagisplats överhuvudtaget i norge.

• BigRed

har ingen erfarenhet av just norge, men jag har flyttat till finland.
    Eftersom jag är skriven här och försäkrad genom deras Försäkringskassa har jag samma rätt som finska medborgare till dagis till pyret i magen och så vidare.
    De nordiska länderna har ett sammarbete som gör det lättare att flytta mellan dem.
    Det du måste tänka på är att man ofta måste ha varit skriven en viss tid i landet för att vara berättigad till vissa bidrag annars baseras dom på den inkomst du haft registrerad i sveri

www.hallonorden.org

• Miss USA

www.norge.no finns mycket info.

Dagis är inte så lätt att få i Norge. Det finns inte tillräckligt med dagisplatser.

I oslo jobbar det många svenskar, vet att det finns ett hus eller en förening som hjälper svenskar som kommer till Oslo.

Snart ska jag sluta mata puma
  • kjempejente

Tänk på att det är betydligt dyrare att bo och leva i Norge samt att om du är skriven i Sverige men jobbar i Norge kan du få problem om du gör illa dig på jobbet, vilket land som ska betala för rehab.

Jag förstår att du vill betala av din skulder men jag förstår inte riktigt hur du tänker då du funderar på Norge och har barn.
    För visst kan du tjäna mycket pengar men i tex vården så är det inga 40 timmars veckor dem som tjänar pengar jobbar, dem jobbar allt dem bara får..alltså mera än 40 timmar.

• IrmelinFraNorge

Dagis er ingen rettighet man har i Norge.. Det finns mange tusen barn på ventelister.. og skulder følger deg til Norge også...

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • IrmelinFraNorge
    kjempejente skrev 2007-03-12 22:33:10 följande:
    Tänk på att det är betydligt dyrare att bo och leva i Norge samt att om du är skriven i Sverige men jobbar i Norge kan du få problem om du gör illa dig på jobbet, vilket land som ska betala för rehab.Jag förstår att du vill betala av din skulder men jag förstår inte riktigt hur du tänker då du funderar på Norge och har barn.För visst kan du tjäna mycket pengar men i tex vården så är det inga 40 timmars veckor dem som tjänar pengar jobbar, dem jobbar allt dem bara får..alltså mera än 40 timmar.
    Alle som jobber i Norge har forsikringer gjennom jobben. Vanlig arbeidsuke i Norge er 37,5 timer
  • IrmelinFraNorge

Og boende.. ja det fikser du selv. Her finns bare hyreslägenheter som man kan hyra privat. Altså läs tidningar. Og hvitevarer inngår ikke.

• kjempejente

IrmelinFraNorge:
    Hej på dig!!

Jag har en god vän som är snickare och jobbade utanför Trondheim(veckopendlade) Han ramlade ner från en byggställning och gjorde illa ryggen så att han inte kn jobba som snickare längre.
    Han har idag processat i tre år för att få sina rättigheter tillgodosedda.
    Sverige säger att dem inte vill betala hans rehab för han gjorde detta i Norge. Norge säger att han är svensk och bor i Sverige och då ska Sverige stå för hans rehab kostnader.
    Detta är inte löst ännu.

• IrmelinFraNorge

Ts. Om du vil til Norge så hør av deg til min inbox. Så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg

• kjempejente

Mina ssk kompisar som jobbar i Oslo bla, jobbar inga 40 timmar, dem jobbar betydligt mera och det är resultatet av det som vi i Sverige hör talas om när man hör att dem tjänar så ofantliga summor. Man tror att dem har så oerhört mycket mera i lön, och visst tjänar dem lite mera men det kostar ju mera också att leva i Norge.
    En ssk vän till mig åker över och jobbar sommrarna i NordNorge och tjänar grova pengar men hon är knappt ledig något, bor och lever skruttig.. Men visst, hon har en 35000 - 40000 kvar att leva loppan för efter det.

• IrmelinFraNorge

Men i Norge har vi en arbeidsmiljølov som regulerer hvor mkt man kan jobbe. Det finns maxgrenser. Vanlig arbeidsuke er som jeg skrev 37,5 timer. Tidligere kunne man jobbe 200 timer overtid pr år. Men nå er det ikke lenger tillatt. Vet ikke den nye grensen ,en den er lavere. Og når man pendler så er man inte skriven i Norge. Jeg trodde ts skulle bo her? Man får heller inte dagis om man ikke folkbokført i Norge.

• bellea

Vill bara tillägga att dagis i norge är jättedyrt.  För två barn (som får mat) så kostar det ca 4000 kr per månad...
    Det ultimata just nu är väl att bo i Sverige och jobba i Norge. Framförallt nu när norska kursen är ganska hög.

Svar på tråden orkar inte mer nu. vill flytta till norge. HJÄLP!!