• Norrland77

9-mån ställer sig upp i sängen på natten, vad göra?

Vår tjej på snart 9 månader sätter sig upp, och ofta även ställer sig upp, i spjälsängen flera gånger på natten. Det räcker att jag går upp och lägger ner henne och ger henne nappen så somnar hon om direkt (men hon vaknar mååånga gånger per natt...).

Har funderat på att lägga henne i sitt rum för att hon inte ska störas av oss på något sätt, men jag vågar inte som hon är nu. Ibland när jag försöker vänta ut henne och inte lägga ner henne så ramlar hon i sängen och slår huvudet i spjälorna. Så jag törs helt enkelt inte låta henne ha sängen för långt ifrån mig att jag inte ska märka att hon slår sig.

Vad tror ni? Borde jag flytta ut henne? Tror att problemet kan vara att hon vill komma och ligga med mig i vår säng...

• Svar på tråden 9-mån ställer sig upp i sängen på natten, vad göra?
  • RonjaRovardotter

Jag har samma problem med vår son, och han är lika gammal. Det kanske är en fas grej? Om det är det så hoppas jag att det går över snart.

• zatziki

så här lär det hålla på ett tag -det är en fas. Kanske du kan tvinna handdukar mellan spjälorna så att hon inte slår i huvudet eller  sätta fast flera spjälskydd.
    vi lade vår dotter i sin resesäng ett par månader när det var "som värst". Nu är hon 13 månader o ligger still. er dotter blir ju också stadigare med tiden så att hon till slut kan sätta sig ner i sängen istället för detta ramlande. Lycka till!

• RonjaRovardotter

Min son ramlar inte så myckte, men det är jobbigt att vakna flera gånger per natt. Jag är gravid, och är trött nog som det är utan att behöva få nattsömnen förstörd också.

• One Love

Vår dotter ställer sig också i sängen och i början hände det säkert 6-8 ggr per natt... Jag var inne i hennes rum så fort jag hörde att hon var på benen, la henne ner och stoppade in nappen. Hon sov fortfarande när hon stod upp. Det tog säkert 2 veckor innan hon slutade vakna nattetid, nu händer det enstaka ggr att hon vaknar 1 gång och vi får lägga henne ner. Hon har inte ramlat mot spjälorna någongång så där skiljer sig våra barn åt.

Min dotter lärde sig stå i sängen vid ca 7,5 månader. Nu är hon 10,5 månader.

• Norrland77

Ingen som har ngn teori om varför de ställer sig? Jag menar om de inte ens är vakna? Det borde ju vara för att de vill upp, eller tror att de vill det.

Resesäng kanske vore ngt, farmor har en som vi kanske kan låna.

Detta är en lång fas i så fall, för hon har gjort så här jättelänge, men det är först nu jag börjar tycka att det är riktigt jobbigt.

• FruPuffen

Vår son gjorde så ett tag tills jag att det var för att han frös för att han sparkat av sig täcket. Provade sovpåse och det har funkat enormt bra, han sover hela nätterna sen dess (om han inte är sjuk eller har drömt något)eftersom han har en jämn temperatur. Han har dock aldrig haft napp, för annars kan det ju vara att de vaknar för att de tappat nappen.

• Thomas fru

Dom har en fas vid 8-9 mån där dom åter blir "bäbisar". Det är nu mammigheten är som värst och dom sover ofta sämre, vaknar oftare, börjar amma mer osv. Det är säkert det hon håller på med så försök att härda ut så ger hon sig säkert snart. Hon kollar bara att ni fortfarande finns kvar och snart så vet hon det
    Lycka till!

• 83maria

Stämmer precis in på min son (9månader). Han har börjat vakna jätteofta och från att nästan självmant slutat amma så vill han absolut komma till oss vis ca 5-6 tiden och sedan ligger han och snuttar och småsover till ca 6.30-7. Förut sov han till 7.30 ungefär (somnar vid 21, så det är lite lite sömn, tycker jag).
    Hoppas verkligen att det är en fas, börjar bli trött nu. Någon som vet hur länge fasen brukar hålla på?

• 83maria

vet att det egentligen inte hörde till tråden, men hoppas det är ok iaf...

• lena86

ja hade samma problem ja flytta min son i sitt rum nu sover han hela nätterna från 6-7 till 7 på morgonen

• One Love

Norrland77 - De små liven kanske drömmer?

• Norrland77

One Love, ja det gör de säkert, men varför ställa sig upp flera gånger per natt? Menar du att hon drömmer att hon ska gå någonstans, eller att hon drömmer mardrömmar och vill till mamma?

• guldplutt

sådär gör vår tjej också, fast inte lika mycket nu längre när hon är över året. men det höll på länge. innan hon kunde stå så var det att hon satte sig upp eller stod på alla fyra. på bvc förklarar de det med att det händer så mkt i deras lilla värld under den här tiden så att det slutar liksom inte att snurra i varken huvud eller i övningar på att gå eller krypa, det sätter igång aktivitet så fort de går upp i en fas av lite lättare sömn.

Svar på tråden 9-mån ställer sig upp i sängen på natten, vad göra?