• Estrella

Sluta med amningsnapp

Hur gjorde ni för att vänja er bebis av med amningsnappen och när gjorde ni det? Hur länge hade ni använt den då?

• Svar på tråden Sluta med amningsnapp
  • vhw

jag provar utan varje amning. I bland går det och i bland inte. Är osäker dock om jag vågar börja med vanlig napp innan hon har vant sig av med amningsnappen. Någon som har någon erfarenhet av detta

• Kaijsa

Yes! Min lille kille har precis vant sig av med amningsnappen - jätteskönt! Han var för svag för att få tag i bröstet efter födseln så därför började jag med nappen. Nu vid 4 v har han vant sig av med den. Det tog bara 2 dygns träning. Jag är så glad!

Såhär gjorde jag. Lät honom börja suga med nappen så att den värsta hubgern stillades och sugreflexen kommit igång. när han skulle ta bröstet hjälpte jag honom genom att nypa ihop bröstet mellan mitt pekfinger och långfinger så att det liksom blev smalare i munnens "riktning" och därmed blev det lättare för honom att få in en större del av bröstet i munnen. Det gäller att ha lite tålamod och inte ge upp vid minsta gnäll. Samtidigt ska de inte bli hysteriskt ledsna - då funkar det förstås inte heller.

Lycka till!

• Kaijsa

vhw

Vår lille kille använder vanlig napp och det har inte stört amningen någonting. Tvärtom tror jag att det har hjälpt honom att nu kunna amma utan amningsnapp eftersom den vanliga nappen tränar upp käkmuskulaturen.

Barnsköterskorna på neonatalavdelningen rekommenderade oss att använda vanlig napp för att möta barnets sugbehov och hävdade bestämt att det inte stör amningen.

• Estrella

vhw: Jag ger Isac vanlig napp och använder amningsnapp, plus att han iblan ammar utan amningnappen... Så det behöver inte störa något alls!

Jag ska nog fortsätta varva napp/utan ett tag, förhoppningsvis blir det bättre när han inte äter så himla ofta. Man får kämpa på...

• am76

Vanlig napp tar inte min dotter , inte heller nappflaskan. Amningsnapp använde jag i 7 veckor. Så det behöver inte vara enklare.

• Ullerull

...å så skönt att läsa att ni har använt amningsnapp "så lång tid", pluttan är 7 dagar idag och jag hade världens ångest och gråtattack förut för att det gjorde så J*la ont utan napp och att hon inte får rätt tag. Hon var jätteduktig när hon kom ut och följande dagar men när hon sugit sönder mig totalt, trots rätt tag var det bara att ta till amgningsnappen. Nu ser tissarna fina ut så jag har provat lite utan, men då gör hon inte rätt.

Hur ska de suga på nappen?

Pluttan suger på amningsnappen som man suger på en nappflaska typ, han gapar inte så mkt som hon ska göra utan napp.

Går det åf dem att suga på amnngsnapp som på bara tissen dvs gapa stort?

Har ni några tips för härdning av tissarna?

Oj, många frågor, men oj så skönt att få ventilera medandra, sitter ju bara här i men ensamhet och har ONT!

• spacebeare

min lilla fick napp redan första veckan och det har inte stört vare sig med amning eller amningsnapp. hon spottar ut om hon inte vill ha helt enkelt...

• Ameos

Har inte läst hela tråden, men vill bara ge er lite hopp. Sonen använde amningsnapp t o m fem månaders ålder innan jag till sist lyckades avvänja honom. Så det är aldrig försent!

• vhw

Va skönt att läsa om nappen . har bestämt mig nu för att börja med napp.
    man blir så osäker då man får höra 10 olika åsikter om allt.

• Estrella

Jag kör fortfarande med napp, sen 2-3 veckor tillbaka. Det fungerar jättebra och smärtfritt och både jag och Isac är gladare!

• jmmm

Vi använder fortfarande amningsnapp o tösen är 6½månad. Jag fick ont o började med den o sen har tösen blivit lat o vill inte suga utan den. Men hellre amma med den än inte amma alls.
    Den kna ju vara bra när tänderna kommer

• alltomfiske

Av nån anledning så får jag MER ont med amningsnappen än utan. Men A har så himla svårt att ta bröstet utan den, de senaste dagarna har hon bara vägrat. Så nu använder jag nappen trots att det gör ont och hoppas att hon så småningom ska ta bröstet utan också, provar utan varje gång. Jag tror att hon får för litet tag, övre delen av bröstvårtan är alltid mer "utsugen" än den undre. Vad gör jag för fel?

• spacebeare

alttomfiske - Kaijsa beskriver jättebra här i tråden hur man ska göra blev rekommenderad precis så av bm på bb och det funkar skitbra

• Irma07

Bra tips Kaijsa! Det funkar för mig såvida inte bröstet är FÖR fullt..då blir det lite längre med napp..jag behöver bara ha napp på ena bröstet nu därför att det gör så ont..på andra sidan går det bättre..

• linalm

Min kille slutade efter två månader. Vi kämpade hårt. Jag såg först till att rootingreflexen kom tillbaks, alltså såg till att han sökte bröstet själv och inte matade honom med det. Då hade jag amningsnappen på. Sedan provade jag utan. Han var jättearg i början, men jag försökte varje amningstillfälle och till sist gick det. Gör inte misstaget att använda nappen då och då sen när barnet väl behärskar tekniken utan napp, för jag fick ett återfall igen på några veckor för jag trodde att min son behärskade båda teknikerna.

Det var ingen ide för mig att prova utan nappen då han var arg. Försök då barnet är glatt, piggt och inte alltför hungrigt.

Jag såg även till att ha en rejält styv vårta innan jag började.

• Lovve123

Måste skriva om hur jag gjorde så kanske någon som behöver tips ser detta:)
    Min son är 2,5 månad och har haft amningsnapp sen BB. Har sen några veckor tillbaka försökt och försökt utan minsta resultat. Varför jag ville sluta med napp är för jag tycker det är krångligt att ha med den överallt. Jag tränar en del och är utomhus mycket. Han har inte haft några problem att gå upp i vikt och jag har aldrig haft problem med mjölkstockning eller dålig produktion. Så det var bara själviska anledningar som jag ville sluta och hade typ accepterat att det inte skulle gå att sluta med den fram till igår- men iallafall: Jag testade ALLT jag kunde läsa. Träffade amningshjälpen med. Testade att ge amningsnapp och sen ta bort under amning - gick inte alls. Testade att klä av mig och bebis för hud mot hud med handdukar under oss i sängen när vi båda var lugna och ostörda i halvt liggande bakåtlutad position - gick inte! 
    Men hade läst någonstans att man ska tänka att "nu ska det gå" - alltså positiva tankar för bebis kan känna det (tänkte att det spelar ingen roll) men igår morse när jag vaknade tänkte jag att idag ska jag sluta med amningsnapp en gång för alla. Så jag la bebis vid bröstet och han började skrika och böjde sig som en ostbåge direkt. Då lyfte jag upp han och tröstade han så han lugnade ner sig och väntade med att försöka tills han va lugn igen. Då gick det!! Nästa gång jag ammade så la jag han mot bröstet och han skrek till igen. Gav då han vanlig napp!! Och det var som att han fick igång sugreflexen då för nu tog jag bort nappen när han va precis framför bröstet och körde hamburgergreppet och han greppade tag i bröstet direkt! Har gjort så varje gång han ska äta och nu inatt så tog han bröstet utan problem! Så nu har det gått mer än ett dygn sen jag senaste använde amningsnapp. Kan tillägga att jag har små bröst och små bröstvårtor så hade typ gett upp. 
    Kan också vara att hans mun har växt till sig men ville iallafall skriva vad som funka för mig ifall någon där ute som kämpar ser denna tråd. Även om du slutar försöka sluta med amningsnapp kan du testa senare när du har mer energi! Jag har försökt till och från sen han va 6-7 veckor.

Svar på tråden Sluta med amningsnapp