• Klotti

Svullnad i fötter och händer

HALLOJ!
    Finns det fler här ute som har problem med svullnader i fötterna?! Mina ben, vrister och fötter ser ut som ballonger. Jag har varit svullen förut också men nu de senaste dagarna..oj, oj, oj! Jag är i vecka 36+6 nu.

Några tips förutom att ha fötterna högt för det verkar inte hjälpa mig?! Jag är lika svullen i alla fall. Det gör ganska ont i ena foten p g a all vätska. Jag ska till BM om några dagar och kolla, men hittills har jag inte haft högt blodtryck eller äggvita i urinen.. jag tänkte på det här med havandeskapsförgiftning.

Som sagt, ni som är drabbade, dela gärna med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Svullnad i fötter och händer
  • Lychee

stödstrumpor! Guds gåva till gravida kvinnor! Jag har fått jättemycket vätska i händer o fötter sista veckorna. Är i v36+6 idag. (eller nåt sånt)

För händerna har min bm rekommenderat mig att pumpa med fingrarna in o ut. Greppa i luften om du förstår vad jag menar. Och har även hört att det är bättre om man håller händerna över hjärthöjd. Samma med benen om du ligger med dem högt så ska det vara ordentligt högt.

Köp dig ett par ordentliga stödstrumpor för benen o fötterna i alla fall. Finns på apoteket om inte annat.

• Googels

Mina fötter, vader (försvann helt!) och händer var väldigt svullna den sista månaden för mej.

För mej hjälpte det lite att sitta med fötterna högt, har ett stillasittande jobb och märkte att om jag satt på en kontorsstol hela dagen så blev det värre, så det blev bättre om man ändrade ställning allt som oftast.

Hade min mans strumpor på mej när vi var iväg någonstans, när vi var hemma hade jag inga alls på mej, bara mina lurviga skinntofflor som inte satt åt.

Tyvärr var det mest att stå ut med det hela... det blev bättre efter födseln.

• mammacatta

Kyla ner fötterna hjälpte för mig. Jag såg ut som en korv! Hade väääärldens nervklämma - kunde inte ens stödja mig på foten på slutet...

Jag tror att man får så där för att man producerar cortison. Jag blev nämligen HELT fri från mina hudproblem när jag var "korv", men när tvåan kom var jag "smal" hela tiden OCH hade problem med huden.

• mammacatta

Ja just - jag kissade flera liter fösta dygnet efter förlossnignen - å jag fick tillbaka fötterna!

Det finns ett slut på eländet!

• Lychee

Jo, ett till knep

Att sitta o göra cirkelrörelser med fötterna och att trampa symaskin..

Svar på tråden Svullnad i fötter och händer