Amningste???
jag funderar på att prova amningste för att öka mjölkproduktionen... men jag vet inte vsd det finns för sorter, vilken som är bäst och om dom funkar...
jag funderar på att prova amningste för att öka mjölkproduktionen... men jag vet inte vsd det finns för sorter, vilken som är bäst och om dom funkar...
ok, ska prova. tack så mycket för tipset!
Man kan dricka lättöl eller svagdricka också. Lättöl funkade jättebra för mig, en flaska/dag.
vad är svagdricka?
Weleda har ett amningte oxå
Svagdricka... ja, en gammaldags "läsk" av nåt slag, smakar INTE gott! Jag provade, men valde att dricka en lättöl per dag för mjölkens skull istället.
Sen finns det ju helt alkoholfri öl också. Tror att det är malten i ölen och svagdrickan som är bra för mjölkproduktionen.
Jag har själv inte provat amningste, men fick nästan en chock när jag såg var Weledas amningste kostade på Barnens Hus. Har för mig att det var runt 75:- för 25 påsar och man skulle dricka kanske 5 koppar per dag. Det blir dyrt det. Låter ju betydligt billigare att blanda ihop eget som nån här i tråden gjort.
Heranell: amningsteet från Minimundus kostar 35:- för 100 gram och räcker minst en månad om man dricker 1-2 koppar/dag.
ja, jag tror att jag ska prova lättöl, för jag har druckit hemma gjort ammnings te sen i måndags och jag tycker inte att det har hänt så mycket. fast man kanske måste hålla på längre innan det ger resultat.
finns det ngn risk att barnet får ont i magen av ammningste? hon har varit lite gnällig den här veckan och jag vet inte var det beror på om det är tänder, vaccinations sprutan eller ammningsteet. kanske alla tre. jag undrar bara om anis, kummin eller fänkål är gasbildande?
Hemmagjort fungerar bra för mig; till en liter vatten tillsätt 2 tsk anis och 2 tsk fänkål. Låt det koka upp (ej i aluminumkastrull) och sila sedan. Ska stå i rumstemperatur. Jag gör oftast bara en halvliter för jag tycker att det räcker. Tereceptet finns oxå på www.amningshjalpen.se
Lycka till :)
tack så mycket!