• Andreas tjej

Vilka är nackdelarna med epidural?

Vilka är nackdelarna med epidural?

• Svar på tråden Vilka är nackdelarna med epidural?
  • M26

Jag älskade epiduralen vid min första förlossning. Tog bort "all" smärta! Andra gången hann de inte lägga den.
    En vän till mig fick epidural, men den hade ingen verkan på henne. Varför vet jag inte.

• Minimilian

Prisa herren för epiduralen! den var min räddning, gjorde lite ont att sätta den på mig. Värkarbetet kan avstanna, jag kunde knappt stå på benen och så hade jag kateter efterråt. Men jag kan verkligen rekommendera den, HELT UNDERBAR!

• Nimsan

Det är inte alltid den tar, man kan behöva sticka flera gånger samt att den kan försvaga verkarna något (enl förlossningskliniken) Men det går ju att motverka med lite oxytocin

• Lobos mágicos

Det var väldigt obehaglig att sätta. Annars var den bra.

• Sanna1978

Epiduralen kan göra så värkarna stannar av och förlossningen tar längre tid. Läste nån gång att betydligt fler förlossningar måste avslutas med hjälp (t ex sugklocka, kejsarsnitt)om modern fått epidural än om hon inte fått det. Jag fick epidural med min första son och han är född med sugklocka pga att värkarna försvann och förlossningen tog väldigt lång tid, krystade i flera timmar utan att nåt hände. Med den andra hade jag ingen bedövning alls eftersom jag inte hann få någon.

• Sanna1978

Kan tillägga att epiduralen ändå var min räddning, hade tagit den även om jag vetat hur det skulle gå.

• Jenni 1980

Jag har också fått reda på att man kan få lite försvagade värkar efter att man fått epiduralen, under min senaste förlossning så ville jag att dom skulle fylla på min när den började ta slut men det ville dom inte just därför att jag precis skulle börja krysta och då ville dom inta att kryst värkarna skulle bli försvagade.
    Men det gick super bra ändå för det tog bara 3 krystvärkar så var han ute

• nattiizz

Nackdelarna är som sagt dels att krystvärkarna kan försvinna.
    Det kliar i hela kroppen, du kan få svårt att kissa eller att inte kunna kissa alls, kallsvettas och skakar.
    Biverkningarna jag fick var att jag inte kunde kissa alls och fick kateter, kliade och jag skakade. Men trots det var den underbar!

• AHöst

Ar det inte sa att det finns nackdelar for barnet? Jag ar inte sa palast eftersom jag inte far lov att fa epidural.

• AHöst

Ar det inte sa att det finns nackdelar for barnet? Jag ar inte sa palast eftersom jag inte far lov att fa epidural.

• Nannalie

Mina värkar stannade av så då fick de pumpa in nåt som satte igång det ordentligt så det blev väl lite mer utdraget än vad det skulle..

• Setimba

Hjälpte super mot smärtan, men var inte lika kul att sätta.
    läkarn plus tre till fick hjälpas åt att hålla mig still. då värkarna va så staka att jag inte kunde sitta still. Vilket oxå gjorde att han stack, stack och stack en massa gånger tills den va på plats.
    Biverkningarna efter va nog ändå värst!
    Sprängande Huvudvärk i nästan tre veckor efteråt, dubbel seende, stel i nacken. Fick hel enkelt leva på värktabbletter o koffein.

• Lilo84
    AHöst skrev 2007-03-12 19:49:08 följande:
    Det frågade vi om i vår föräldragrupp! Epiduralen påverkar inte barnet alls... (sa hon)
    Kom nu lilla bebben, vi längtar efter dig!! BF+3 idag
  • babyfamily

Jag tror det är olika..för mig var epiduralen räddningen hade en befrielse..hopas över allt de hinner sätta den på mitt andra barn. Men jag har hört att på vissa kan den ha sämmre verkan för det är inte så lätt att sätta den och den kan sättas lite fel men det är inget farligt som jag trode! Och vissa får svårare att krysta ut barnet för de känner inte värkarna riktit. Men jag skulle rekomendera det!

• adrenalin

man kan tappa känseln i benen och bli tillfälligt "förlamad" om man har otur!

och så kan det bli så att värkarna avstannar om man får det för tidigt (inte så piffigt).
    Sen kan man få klåda också. Jag hade klåda redan som det var, jag vet inte om EDAn triggade upp det. Hade extrem klåda i en vecka och det var inte kul...

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • adrenalin

kan tillägga att EDAn var underbar under min förlossning. jag hade jättejobbigt men när den lades kunde jag tom sova lite!

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
Svar på tråden Vilka är nackdelarna med epidural?