• Sascha79

Tapeter!!!!

Jag skulle behöva tips på hur man "bäst" gör med en övermålad strukturtapet.

Den kom med i köpet av lägenheten men den retar mig varje kväll och folk säger olika.

HAr du erfarenhet av att "plocka ner" dessa vackra tapeter? Vad är enklast och lättast?

• Svar på tråden Tapeter!!!!
  • Sascha79

ÄR det dyrt med den där tapeten som man kan tapetsera över med?

Latmasken i mig vill ju att det ska vara så smidigt och enkelt som möjligt. Och så har vi ekonomen som gäääärna gör allt själv för att det ska bli så billigt som möjligt!

• vision42

Arianne.

Det är en färg som binder fast den gamla tapeten OM den sitter... den sätter inte fast tapet som redan har släppt.

När man spacklar på bef tapet el papper så tillför man fukt och då är det lätt att det gamla släpper därför sätter man på en stoppgrund för att hindra fukten från spacklet att tränga igenom.

• mallansprallan

Kommer inte ihåg riktigt vad det kostade. Det var inte jättebilligt men man sparade många sköna timmar på att inte spackla.

• mallansprallan

Plus att resultatet blev perfekt.

• mallansprallan

Vi köpte den på K-rauta men jag har sett den på flera ställen. Easy Cover heter den. Finns andra varianter med andra namn.

• Sascha79

Har varit inne på K-Rautas hemsida för att se om jag hittade den och få ett hum om vad det kostar men hittar inget. Eller så fattar jag inte bättre.

Om det är ngn som hittar det nånstans så går det bra att meddela latmasken! (hehe)

• vision42

Det finns vad jag vet två olikamärken cover upp och easy cover ocg kostar mellan 250-300: /rulle och räcker till 10 kvm

www.durosweden.se/

• Mamsis

Fråga efter "återställaren2 då vet de flesta fackhandlare vad det handlar om. Fråga på olika ställen,b ara att ringa och höra så får du reda på billigaste stället. Att spackla bra är skitsvårt. Ok en fackman kan, men det lär kosta betydligt mycket mer än återställartapet!

• Sascha79

vision42: Tusentack för det! Vad säger du om att tapetsera över istället för att riva ner?

Jag är 99% säker att det blir easycover tapeter. Men gissar att jag kommer ångra mig i sista sekund och riva ner strukturtapeterna för att sen ångra mig och svära över hur jobbigt det är att pilla med nedrivning!

Tack mallansprallan för alla dina tips! (du kanske t.o.m vill komma hit och sätta upp den där tapeten? ;))

• Sascha79

mamsis: vad bra!! Det ska jag göra i morgon!!

• vision42

Sascha

Nja ? jag hade rivit ner tapeten men så jobbar jag som hantverkare

Det är lite som att fuska tycker jag sen beror det på  hur många lager tapet det är innan ? man kan inte bara tapetsera över hela tiden.

Och till er som har använt easy cover el liknande och är nöjda så är det jättebra !! det är ingen kritik till er bara min personliga åsikt

Man brukar få så mycket kritik så fort ma  tycker något annat

Lycka till med vad du än väljer

• Sascha79

vision42:

Ja, det är lite så jag känner. Att man fuskar. Och sen vet ju inte jag hur många lager tapet det ligger under strukturen.

Eftersom det är MIN lägenhet så vill man ju att det ska bli ordentligt gjort. Kanske inget projekt att ge sig på som höggravid, men det är ju bra att veta hur man bäst tar ner tapeten när det är dags.

Ovan på allt så sitter det ju så klart en rörelsedetektor i ena hörnet av vardagsrummet som jag inte har ngn som helst aning hur den e kopplad! Men tur i oturen att man har en styvfar som är hantverkare så om jag ber snällt kanske han och mamma kan komma hit och bråka med mitt problem.

Känns bara som att man utnyttjar "hantverkaren" alldeles för mycket. Jag får väl ge honom ett bidrag till ngn resa eller nått!

Tack igen för alla tips!

• vision42

Det är perfekt som höggravid   du får väl be sambon att hugga i......

Det är bara att köra.... man ska inte fundera så mycket .... ju mer man frågar ju mer svar och åsikter får man

Frågar du en målare så ska det ner.... strukturen brukar lossna lätt sitter underpappen bra så är det bara att köra en stoppgrund och en finspackling, det fixar svärfarsan lätt
    Annars är det bara att börja skrapa... men tänk vad nöjd du ska bli när det är klart och du har gjort det från grunden

Lycka till!

• lillaEva

Håller precis på att fixa hemma, och har strukturtapet i varenda j***a rum. Dessutom minst fyra lager tapet!!!

Jag har valt att ta bort ALLT. På de väggar som är betong använder jag mig av en slags ångmaskin som heter Wallpaper stripper. Den köpte jag på Jula för ca. 500:-, och det fungerar jättebra.
    På gipsväggarna har jag använt mig av kniv och många långa timmar. Jag törs inte använda ångmaskinen på gipsväggarna eftersom det blir väldigt blött.

Jag har hört att man kan "tapetsera" väggarna med plast, alltså man stryker på en massa tapetklister och lägger sedan över plast och låter det vara så i ett dygn. Sedan skall det tydligen bara vara att dra bort de gamla tapeterna. Detta skall dock bara fungera om det inte är allt för mycket färg på tapeten, vilket det tyvärr är här hemma hos mig (mina tapeter har blivit målade med två olika färger i lager), så jag har inte testat den varianten...

Lycka till!

Svar på tråden Tapeter!!!!