Inlägg från: Jaspis |Visa alla inlägg
  • Jaspis

Bärstol! Tips?

Om en månad blir lilleman 7 månader och min man kommer att börja vara föräldraledig 2-3 dagar/vecka. Nu när det blir vår skulle han vilja ta med vår lille kille på promenader ut i skogen och funderar därför på att köpa en bärstol och ha honom på ryggen. Någon som kan tipsa oss om någon bra modell?

Vi har både en elastisk bärsjal och en babybjörn, men det börjar bli lite svajjigt/tungt att bära i dem nu. Att bära i sjal på ryggen tror jag blir överkurs för oss...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bärstol! Tips?
  • Jaspis

Det maken funderar mycket över är hur lätt/svårt det är att ensam få upp barnet på ryggen med respektive sele/stol...

Tack för ditt svar Maria, ska googla lite på ergo och patpum. Gick de bra att ta på själv och så?

• Jaspis

Tack för dina toppen svar! Hittade både ergo och patpum på en sida. Vilken av dessa tycker du är bäst till en 7 månaders på ca 10kg? (som förväntas bli ännu lite tyngre under våren/sommaren). Bra om de är någorlunda svala för både barn och bärare också kan man bära på ryggen med patpum? (hittade bilder + instruktion för ergo)

Haglöfs had fått dåligt betyg av andra också såg jag.

• Jaspis

Tackar för tipsen och länken till testet!!!!

Vi googlar vidare en stund, finns ju hur många alternativ som helst (som alltid)... Är fortfarande tacksam för fler erfarenheter, positiva och negativa om era bärstolar/selar. Underbart fint väder idag. Har varit en sväng i skogen med vagnen, men man kommer ju inte fram överallt.

Från vilken ålder har ni använt era bärstolar? Är lite orolig för ryggen på min lilla kille om man börjar för tidigt med bärstol. Sitter ju inte själv än. På så vis är ju selarna bättre, men då får man ju inte med sig termosen

• Jaspis

Tack för alla råd!

Själv tycker jag att ergon verkar toppen, men tror att maken fortfarande är mer inne på en bärstol. Tycker det verkar lite tungt med bärstolen, sen tänker jag mig att man kan använda ergon hemma när man typ städar/lagar mat och så också... Får se vad det blir till slut...

• Jaspis

Getingmidja: om vi ses på nåt "augustimamma" fika får jag kanske se ergon in action!

Svar på tråden Bärstol! Tips?