• Hoppetossan 79

Måla fönster

Någon som har gjort det och har bra tips?

Huset vi flyttar till har gamla tvåglasfönster (såna med haspar uppe och nere och som öppnas utåt). De är i jättebra skick och behöver därför inte bytas (så vida vi inte vill ha treglas men det är inte prioritet just nu) så därför har vi tänkt måla dem vita (de är mörkbruna idag).
    Har några funderingar....

Bör man slipa innan man målar? hade tänkt att på insidan först tvätta med målartvätt och sedan slipa lite för att få lite bättre yta att måla på.

När man ska måla själva fönstret så går det ju liksom inte att stänga det sen... Hur gör man då... Sover hela natten med öppet fönster? Blir ju tvunget att stå på vid gavel i så fall eller ligga vid sidan av.

Vilken färg bör man använda? Innomhus/utomhusfärg?
    Har tänkt använda vanlig väggfärg med 20-glans till fönsterkarmarna inne - likaså till listerna (som också är bruna). Men bör man måla HELA själva fönstret med utomhusfärg?

Det var nog alla frågor just nu i alla fall

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Måla fönster
  • ljungsan
    När man ska måla själva fönstret så går det ju liksom inte att stänga det sen... Hur gör man då... Sover hela natten med öppet fönster? Blir ju tvunget att stå på vid gavel i så fall eller ligga vid sidan av.

När vi målade här hemma var det sommar och färgen torkade väldigs snabbt. Vi hade tagit loss dom och ställt dom på papper på gräsmattan som ett V, fast upp och ner.

Lycka till med målandet!
    Älskar min lilla prinsessa
  • Hoppetossan 79

ljungsan

Vi kommer nog börja måla i april.
    Men jag kom på att man kan ju faktiskt göra en playwoodskiva som passar i fönsterhålet och ta ett fönster i taget

Fast det lär nog ta ett par dgaar per fönster. Jag menar om man ska skrapa/slipa först och sen antar jag att det behövs ett par lager för att täcka den härliga mörkbruna färgen

• ljungsan

M O A
    Ja det lär nog ta flera dagar innan ni är klara. Skiva i fönster är en bra idé!
    Men slipning, tvätt och sen måla kommer att ta längre tid än vad man tror. Vi målade 16 fönster. slipand tvättade och sedan målade (var vita från början) tror att det tog 2 veckor totalt.

Älskar min lilla prinsessa
  • Hoppetossan 79

Vi räknar med att det ska ta hela sommaren
    Men varje fönster lär ju ta ett par dagar med torktider och sånt emellan.

• Miss USA
    M O A skrev 2007-03-13 08:07:22 följande:
    Vi räknar med att det ska ta hela sommaren Men varje fönster lär ju ta ett par dagar med torktider och sånt emellan. Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
    Vi målade fönster sommaren efter vi fick barn, ingen höjdare
    Snart ska jag sluta mata puma
  • Eofrysina

Såga ut en skiva i samma storlek swom fönstren som du plastar in. Sätt sedan den i fönstret medan du lyfter ut och målar. Du kan också isolera det hela lite och då kan du jobba även när det är lite kallare ute. Man får mest gjort om man kan lyfta ut och jobba med dem på en bättre plats.

Ska du kitta om dem också?

• Hoppetossan 79
    Miss USA skrev 2007-03-13 08:08:53 följande:
    M O A skrev 2007-03-13 08:07:22 följande: Vi räknar med att det ska ta hela sommaren Men varje fönster lär ju ta ett par dagar med torktider och sånt emellan. Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007Vi målade fönster sommaren efter vi fick barn, ingen höjdare Snart ska jag sluta mata puma
    Nej, vi kommer dessutom ha en tvååring och en nyfödd
  • Hoppetossan 79
    Eofrysina skrev 2007-03-13 08:13:18 följande:
    Såga ut en skiva i samma storlek swom fönstren som du plastar in. Sätt sedan den i fönstret medan du lyfter ut och målar. Du kan också isolera det hela lite och då kan du jobba även när det är lite kallare ute. Man får mest gjort om man kan lyfta ut och jobba med dem på en bättre plats.Ska du kitta om dem också?
    Vet inte om de behöver kittas om. De är så välunderhållna så vi målar mest för att vi vill ha dem vita istället för bruna. Tror det var något fönster som behövde kittas om lite gran...
  • Eofrysina

Oj, nu läste jag lite mer.

1. Ja du behöver ha ett rent och bra underlag för den nya färgen. Jag tvättar ofta med ammoniaklösning. Det mattar ut ytan hen hel del också, men luktar fanders.

2. Har redan svarat.

3. Du måste veta vad för sorts färg de är målade med. Är den bruna färgen en "plastfärg" så MÅSTE du ha det nu också. Annars kan du välja. Själv skulle jag aldrig någonsin måla med en latex "plast" färg, för då binder man upp sig på det för all framtid och så kan det bli för tätt för bågarna. Träfönster ska vårdas och för varje lager sådan färg man lägger på så tätas färgen och innebär att trät lätt ruttnar den dagen färgen börjar ge med sig. Alkydfärger är lätta att jobba med och eftersom fönster är något man med jämna mellanrum ändå måste vårda och måla om.

Själv målar jag bara utvändiga snickerier med linoljefärg. Den håller väldigt länge, är billig och ger ett snyggare resultat! Den är superenkel för amatörer också

Man ska alltid använda en färg avsedd för utomhusbruk.

Hmmm fler frågor ?

• Eofrysina

Ska man kitta om föredrar jag linoljespackel. Det är bra då det skyddar bågen också och så är det så att det faktiskt fungerar som en alarmklocka för underhåll. När kittet börjar spricka är alltid i samma veva som man ändå behöver ge fönsterna lite omsorg och "kärlek".

Nya sorters kitt är för starkt för underlaget. Och visar därför inte när fukten hunnit tränga in till bågen.

Svar på tråden Måla fönster