• Hoppetossan 79

Måla fönster

Någon som har gjort det och har bra tips?

Huset vi flyttar till har gamla tvåglasfönster (såna med haspar uppe och nere och som öppnas utåt). De är i jättebra skick och behöver därför inte bytas (så vida vi inte vill ha treglas men det är inte prioritet just nu) så därför har vi tänkt måla dem vita (de är mörkbruna idag).
    Har några funderingar....

Bör man slipa innan man målar? hade tänkt att på insidan först tvätta med målartvätt och sedan slipa lite för att få lite bättre yta att måla på.

När man ska måla själva fönstret så går det ju liksom inte att stänga det sen... Hur gör man då... Sover hela natten med öppet fönster? Blir ju tvunget att stå på vid gavel i så fall eller ligga vid sidan av.

Vilken färg bör man använda? Innomhus/utomhusfärg?
    Har tänkt använda vanlig väggfärg med 20-glans till fönsterkarmarna inne - likaså till listerna (som också är bruna). Men bör man måla HELA själva fönstret med utomhusfärg?

Det var nog alla frågor just nu i alla fall

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Måla fönster
  • Hoppetossan 79

Fru hilde

Fönstren är nog aldrig ommålade tror jag utan det är nog den bruna färgen från 1975 när huset byggdes. Däremot är de oljade (någon form av "lackolja" som ger en glansig tålig yta) vartannat år de senaste typ 23 åren... så skicket på fönstren är superbra (även enligt besiktningsamnnen) Fans det "plastfärg" 1975?

Det där med utomhus färg... Ska den användas även på insidan av fönstren alltså? Fönsterkarmarna på insidan måste väl vara ok att måla med väggfärg med 20-glans?

• Hoppetossan 79
    Eofrysina skrev 2007-03-13 08:28:33 följande:
    Ska man kitta om föredrar jag linoljespackel. Det är bra då det skyddar bågen också och så är det så att det faktiskt fungerar som en alarmklocka för underhåll. När kittet börjar spricka är alltid i samma veva som man ändå behöver ge fönsterna lite omsorg och "kärlek". Nya sorters kitt är för starkt för underlaget. Och visar därför inte när fukten hunnit tränga in till bågen.
    Vi kommer nog fortsätta att olja fönstren var tredje år som förra ägaren gjort. Det har ju uppenbarligen gjort att fönstren hållt otroligt bra... Så gott som alla andra hus i området har fått byta fönster
  • Eofrysina

Om de är inoljade med något så är de kanppast målade med plastfärg.

Du måste inte använda utomhusfärg för den innersta bågen, men jag hade gjort det eftersom det är lättast och snabbast att måla hela fönstren på en gång. Dvs om du ändå tänkt ha vitt på hela fönstret. Annars blir det ju bara onödigt bökigt.

glans 20 innebär att det är en plastfärg. Jag skulle inte köra med två sorters färg på fönstret. Väljer ni t.ex. en alkyd (oljefärg) så välj det på hela.

Det jag inte förstår är. Om tidigare ägaren med jämna mellanrum oljat in fönstren, så är de ju inte målade med någon direkt färg. Kanske bara pigmenterad olja. Då kan man ju inte måla dem vita och ändå fortsätta att olja in dem? En möjlighet är iofs att de använt linoljefärg. Då målar man ju först och penslar på ett lager linolja efter några år när man ser att färgen mattas ut. då håller det väldigt länge.

• Eofrysina

Har du möjlighet att fråga förra ägaren om fabrikat eller recept på det han använt? Det är nog det smartaste.

• Hoppetossan 79

Jag tror att fönstern är målade börkbruna innan (på vissa ställen har den nämligen flagnat lite . Verkade vara någon speciell olja... Lämnar liksom mer som en hård lackad yta ovanpå färgen. Så vi tänkte köra samma taktik

Men kan en vattenbaserad färg vara plastfärg?
    20 glans använder man ju jättemycket innomhus?

• Hoppetossan 79
    Eofrysina skrev 2007-03-13 08:41:53 följande:
    Har du möjlighet att fråga förra ägaren om fabrikat eller recept på det han använt? Det är nog det smartaste.
    De skulle lämna kvar en burk
  • Eofrysina

En vattenbaserad färg är "plastfärg" ALLTID

Kärt barn har många namn. Vatenbaserad, latex, plast m.m. ut i oändligheten

• Hoppetossan 79
    Eofrysina skrev 2007-03-13 08:46:57 följande:
    En vattenbaserad färg är "plastfärg" ALLTIDKärt barn har många namn. Vatenbaserad, latex, plast m.m. ut i oändligheten
    Ok. då är det med andra ord plastfärg man oftast använder idag
    Fördelen med den är ju att man får måla med den när man är gravid... Vilket jag är nu
  • Eofrysina

Ja, men nackdelen är att de ofta är sämre.

Sedan ja man tror att de är giftfria, men det där börjar omprövas också. Målare som målar mycket med vattenbaserat har börjat kissa på sig bl.a. och det är några forskare som alldeles nyligen börjat kolla upp det där. Är man gravid ska man nog undvika målning överlag.

• Hoppetossan 79

Fast många färgtillverkare säger ju att deras färger är helt ofarliga för gravida... Frågan är om de skulle våga säga det om de int evar säkra...
    Sen målar man ju inte varje dag och hela dagar heller som privatperson...
    Får se hur det blir... Kanske hinner få bäbisen innan vi kommer igång med det...

• Eofrysina

Ja, man kan alltid lova guld o gröna skogar med allting. De är kanske inte giftiga ångor på samma sätt som alkyderna, men man har börjat märka att de nog inte är helt perfekta ändå. de innehållar MASSOR med mjukgörare (för att göra hård plast mjuk) och man är osäker på hur dessa påverkar. Dock inget som är vetenskapligt bevisat... ännu ska tilläggas.

Själv valde jag att måla med en icke uttunnad linoljefärg när jag var gravid. Då undviker man ju lösningsmedel.

Svar på tråden Måla fönster