• Yesziqa

Tvillingar ärftligt?

Hej!

Jag har en fråga till er alla som säkert har mycket större koll på sånt här än mig.(Har inte ens några barn eller varit gravid)

Jag har två frågor:
    Jag vet att det kan ligga tvillingar i släkten (vilket det gör i min) Men går det ärftliga via kvinnorna eller männen eller både och? Vad jag har hört så är det kvinnorna..stämmer detta?

Har du som är gravid med/har tvillingar, tvillingar i släkten? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Tvillingar ärftligt?
  • Black

ElinMaria: Du skrev "Det är alltså kvinnan som måste ha tvillingar i släkten för att det ska påverka chansen att få tvillingar" i inlägg nr 15. Och då sa jag att det inte stämmer.

• ElinMaria

Ja i ett par är det kvinnan som måste ha tvillingar i släkten för att det ska påverka deras chans att få tvillingar. Det är kvinnan som har anlag för att släppa ett eller flera ägg. Det stämmer. På vilket sätt kan det påverka ett pars chans att få tvillingar om mannen har det i släkten? Det är inte samma sak som att en man kan föra anlaget vidare till sin dotter, vilket jag aldrig sagt något om.

Black skrev 2007-03-14 14:59:40 följande:
    ElinMaria: Du skrev "Det är alltså kvinnan som måste ha tvillingar i släkten för att det ska påverka chansen att få tvillingar" i inlägg nr 15. Och då sa jag att det inte stämmer.
  • MiieRO

I min släckt så har vi var tredje till varannan generation får tvillingar. och de flesta e enäggs killar som kommer. tror vi endast har ett par med tjejer vilket e enäggs med...
    min pappa e enäggs och mina barn e enäggs.
    och jag tror att jag har ävt en gen från min farmor och hon i sin tur av sin farmor...

*Stolt mamma till oliver och robin 4 år..*
  • Black

ElinMaria: Sorry, det var jag som fattade dig helt fel. Ber om ursäkt.

• mamma 05 07 09

ElinMaria: Men om det är enäggstvilling då?
    Min systers kille har tvillingar i släkten men det finns inte i min och min syster blev med tvillingar.

• mamma 05 07 09

nahna87: Kan va ren slump eller är ren slump? Jag skulle vilja veta lite mer...jätte intressant jue!

• Black

Sofye: Enäggstvillingar är en ren slump. Vilket tvåäggs också kan vara, jag har inga i släkten men vi fick tvåäggisar ändå.

• mamma 05 07 09

Jätte bra sida Min syster va 30 och har redan 4 barn så det va väll därför då...men jag trodde verkligen att mannen också kunde avgöra.

• Nathalia

MANNENS TVILLINGGENER ÄR ÄRFTLIG.

Det finns någon gen som ger dubbelsvansade spermier eller tvåhuvade kanske det var. Som brukar ge enäggstvilligar, inte nödvändigtvis seamesiska utan enäggs tvilligar. Därför kan enäggstvillingar aldrig vara av olika kön, för det är samma kromosom.

KVINNANS TVILLINGGENER ÄR ÄRFTLIGA.

Hon släpper fler ägg en vad som är vanligt och ofta 2 år gången.

• Nathalia

2 åt gången skall det stå.

• Nathalia

Min Mormor är enäggstvilling och dom generna är från min gammelmorfar som själv är enäggstvilling.

• ElinMaria

Enäggstvillingar blir till genom att ett ägg befruktas av en spermie och sedan delar sig i två likadana delar och har inget med dubbelsvansade eller tvåhövdade spermier att göra. Så inte heller där kan mannen påverka om det blir tvillingar eller inte.

Såhär står det om ärftlighet på Tvillingklubben.se:

"Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar."

Nathalia skrev 2007-03-14 23:26:14 följande:
    MANNENS TVILLINGGENER ÄR ÄRFTLIG.Det finns någon gen som ger dubbelsvansade spermier eller tvåhuvade kanske det var. Som brukar ge enäggstvilligar, inte nödvändigtvis seamesiska utan enäggs tvilligar. Därför kan enäggstvillingar aldrig vara av olika kön, för det är samma kromosom.KVINNANS TVILLINGGENER ÄR ÄRFTLIGA.Hon släpper fler ägg en vad som är vanligt och ofta 2 år gången.
  • Havanna

Undrar hur många trådar det finns om detta ämne egentligen, det kommer nya hela tiden som handlar om precis samma sak....

• Black

Havanna: Jag har gång på gång hänvisat till sökfunktionen i många av dessa trådar utan resultat.

• UWO BaraJag
    Nathalia skrev 2007-03-14 23:26:14 följande:
    MANNENS TVILLINGGENER ÄR ÄRFTLIG.Det finns någon gen som ger dubbelsvansade spermier eller tvåhuvade kanske det var. Som brukar ge enäggstvilligar, inte nödvändigtvis seamesiska utan enäggs tvilligar. Därför kan enäggstvillingar aldrig vara av olika kön, för det är samma kromosom.KVINNANS TVILLINGGENER ÄR ÄRFTLIGA.Hon släpper fler ägg en vad som är vanligt och ofta 2 år gången.
    Bara en liten upplysning... dubbelsvansade och tvehövdade spermier finns förvisso men de simmar väldigt dåligt och har ingen chans att nå fram.
    Dessutom tappar de ju svansen efter befruktningen.
    Och en tvehövdad spermie skulle ju ge 2+1 i kromosomer, dvs 1 dna-sträng för många.

Annars var det ju en väldigt fantasifull teori.
    Barn 020107 x2, 030830 x1, 060918 (v.31+4) x2, + en bonus 931021
  • boppan85

de är isf ärftligt från kvinnans sida har jag hört...har själv tvillingar å min mopste har också tvillingar

Svar på tråden Tvillingar ärftligt?