• Ellida

Edward syndrome

Min kompis har just fått reda på att hennes dotter nu 20 veckor i magen, har en cysta på hjärnan. Det kallas för  "Edward syndrome". Vill nu veta om någon kan berätta mer om detta eller om det hänt någon här på FL. För vissa måste man avsluta graviteten, annars kan cystan försvinna av sig själv i tredje trimestern. Tack

• Svar på tråden Edward syndrome
  • FruSascha

Glömde säga att 2 % av alla foster har plexus choriodeus som syns vid UL, så det är relativt vanligt.

• Lillisen mamma

svar till ellida:

När jag gjorde ul i vecka 19 så hittade dem också stora plexus choriodeus cystor i bebisens hjärna + att njurbäckenen var lite förstorade. Såklart blev jag jätteorolig och undrade vad det betydde! Men barnmorskan sa att det var både vanligt med förstorade njurbäcken och plexus chorideus (var för sig) tillsammans så kunde det tyda på någon kromosomskada typ DS. Så jag fick erbjudandet att göra ett fostervatten prov. Och då är jag 28 år.Hon trodde att chansen för missfall var 2% [som hon hade räknat ut) Ledsen blev jag för jag vill jättegärna ha barn.Hade ett MA förra året och det var jobbigt.Men jag gjorde provet och det visade att allt var bra,några veckor senare så gjordes ett nytt UL för att kolla njurbäckenen och det hade inte växt mer! Så nu är jag glad och gravid i vecka34!! Så jag tror nog att det ska gå bra för din kompis!

• Zemlan

Hej tjejer. Jag fick ett barn med Trisomi 18, Edwards Syndrom, 18 oktober förra året. Läs min blogg om ni vill veta mer. Dock ingen rolig läsning :(
    Hoppas av hela mitt hjärta att det inte är Trisomi 18 din kompis bebis har...
    Kram från mig!

• Milagro

Zemlan!
    Läste din berättelse om er lilla dotter Vilma och blev så berörd. Sänder alla världens styrkekramar till dig och din sambo!
    Stor kram
    C

• Anna Möller

Hej..

Jag var tvungen att avbryta min graviditet i vecka 18 pga Trisomi 18..... Det upptäcktes på rutin ultraljudet, barnmorskan scannade min mage och sa inget på fem minuter så vi började förstå att något var fel. Huvudet var missbildat tarmarna låg utanpå magen mm det mesta var fel. Även om bebisen levde nu hade hon ingen chans att leva utanför magen :o(
    Så jag blev igångsatt två dagar senare och födde en liten tjej....Läkaren sa att det var väldigt ovanligt att man gick så här länge det brukar bli missfall, det skulle det ha blivit förr eller senare......

Kramar
    Anna

• Ellida

Är verkligen ledsen för din skull Anna. Kram till dig och din familj. 

• MammaOsa

Gå in under förälderar och sedan barn/funktionshinder...kanske någon där som vet något...

• Ellida

Ok, tack. Sitter och väntar på tisdag så att de fått reda på mer hos deras DR.

• Ellida

Uppdaterar om någon kikar tillbaka. Min kompis baby är ok, cystan är borta. Pepper pepper.

• dalkulla85

Åhh vad skönt för din kompis, hoppas allt forlöper som vanligt nu och att de kan slappna av och njuta av graviditeten!

• swh

Hej,

Choriod Plexus Cysta är INTE det samma som Edwards Syndrome. Iaf inte så som vi har läst och vår doktor talat om för oss. Det kan tyda på det, men oftast så förekommer även andra anomialier på fostret eller babyn.

På de allra flesta bebisar så växer cystan bort av sig självt. Klart man blir orolig, och hela vår värld rasade samman när vi fick veta att vår baby har en choroid plexus cysta. Men vi får hoppas på det bästa och vänta och se på nästa ul om två veckor om något har ändrats. Om de kan se några andra anomalier så kommer vi att göra ett fvp.

Svar på tråden Edward syndrome