• Anonym

Någon som klarat en viktnedgång trots att ni ätit antidepressiva?

Hej!

Har ätiti antideppresiva mediciner i 10 år och det är en kamp mot övervikt. Har gjort många misslyckade försök att gå ner i vikt, men inte lyckats så länge jag ätit antidepp.
    Någon annan som klarat det?
    Det är ju allmänt känt att man går upp i vikt av sådan medicin.

• Svar på tråden Någon som klarat en viktnedgång trots att ni ätit antidepressiva?
  • Anonym (glad)

jag har lyckats, men det är en envis och långdragen kamp. man går ju inte ner så mycket åt gången och det gäller att ha stark vilja och kämpa för varje hekto. fast det finns kanske andra som lyckats bättre.

• Anonym

Anledningen till att man ökar i vikt är att medicinen påverkar mättnadskänslorna att bli lite trögare. Man äter helt enkelt lite för mycket. Jag har gått ner i vikt med antidepressiva, men då tränade jag och åt mycket fibrer (morötter, kålrötter etc) som fyllde ut magen.

• Anonym

Det finns antidepp som ger motsatt efekt. fluoxetin till exempel. Jag rasade i vikt när jag åt dem.

• Anonym (#2)

Både viktnedgång och viktuppgång brukar nämnas som vanliga biverkningar i de vanligaste SSRI-medicinerna.

• Anonym

Viktnedgång är vanligare har jag hört från läkarna. De fyra personer jag känner jag ätit antidepressiva, har rasat i vikt.

• mysmumlan74

Ja då misströsta inte...jag gick ner 20 kg under tidejag åt efexor. Med hjälp av vikväktarna, friskis&svettis och promenader lyckades jag.

• Anonym (psyk)

Jag gick inte upp i vikt av Efexor. Jag gick i och för sig inte ner heller, men det var inte heller något jag ville eller försökte med.

• Verkligen

jag är 23 och har ätits antidepressiva sen jag var 16. Har inte fått några viktproblem alls. Har testat fluexitin, zoloft, cipramil och nu senast cymbalta som har som bieffekt att gå ner i vikt å tappa matlusten..

• Anonym

jag rasade i vikt av zoloften, tappa aptiten, svettades kopiöst och fick magproblem så blev en ofrivillig snabb-bantning..
    (fick senare höra att zoloft inte skulle ge lika mkt viktuppgång som andra preparat..hade jag vetat det innan hade jag inte valt den då jag var grymt underviktig redan innan)
    numera tar jag remeron ist och har gått upp lite i vikt (vilket jag behövde)
    däremot så har mitt sötsug ökat rejält men försöker äta nyttigt och näringsriktigt och röra ordentligt på mig, inte för att gå ner utan för välmåendets skull.

• antitanten

Allt beror på hur man har sin egen metabolism .
    Ett preparat kan ge någon viktminskning, medan samma  preparat kan ge viktökning för en annan person.

• Anonym

usch jag har gått upp, men nu ska jag kämpa bort kilona, när jag började med medecinerna var jag smal nu är jag mullig, är jämt hungrig

en kompis äter samma medecin men går ner i vikt, så det är nog väldigt olika detta

• eisa

jag hade inga svårigheter alls att göra det
    alla går inte upp i vikt av antidepp.med.

• dessan59

hej medsystrar!
    själv äter jag klomipramin, jag har precis börjat äta den. jag är livrädd att gå upp i vikt pga att jag har problem med sköldkörteln också. jag har hypotyridea, min metabolism är på sparlåga endå.äter Levaxin sen ett par år tillbaka. jag känner att jag behöver en sån här tråd, att få prata med likasinnade. kom gärna med tips å råd.

kramar till er!

Svar på tråden Någon som klarat en viktnedgång trots att ni ätit antidepressiva?