• Ninnie84

Brännande känsla i brösten..!

Min dotter 3 veckor och nu börjar amningen fungera. Hade problem med såriga bröstvårtor så jag fick pumpa en del. Men nu har jag istället en brännande och svidande känsla i hela brösten. Var på bvc igår och dom tog prov på om det var inflammation men det var det inte. Någon som har det likadant, eller vet var det är?

• Svar på tråden Brännande känsla i brösten..!
  • Wowa

jag tycker att det du beskriver låter som vanlig tillrinning, det händer ju inte bara när barnet äter utan lite när som helst i början. Ingen fara men visst gör det ont, kan fortfarande känna när mjölken kommer efter ett hlet år..
    Men om du är orolig kan du ringa amningsjouren på BB om ni har nån sådan där du bor

• Teskedsmamman

Det kan vara svamp, så hade jag iofs när mjölkproduktionen kom igång efter amning men då var det bara en kort stund...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.22) BF - 070723
  • Ninnie84

Bvc-sköterskan kollade dottern i munnen för att se om hon hade svamp men det var inget. Känns lite bättre idag, kanske är för att hon har ätit ordenltigt inatt.

• Bippan

Jag hade en bakterieinfektion och den gav en efterhand rätt hisklig smärta, särskilt MELLAN amningarna. Som brännässlor, saltsyra eller liknande. Det gjorde så ont att jag vaknade på natten och grät så det gick definitivt inte att förväxla med det obetydliga stickandet man kan känna när mjölken rinner till.

Kollade de efter BAKTERIER i mjölken? Be annars att de gör det så att du kan vara säker på att slippa det helvete jag hade de första månaderna. Jag fick verkligen tjata mig ett sådant test eftersom jag fick höra att det "säkert inte var det" och att "det var vanligt att det gjorde ont i början" och en massa annat dumt.

När det väl stod klart att det inte bara var jag som var sjåpig utan att det faktiskt var en ordentlig bakterieinfektion krävdes två penicillinkurer för att bli av med eländet. Så nöj dig inte med att få nån svampkräm och "vänta och se" utan få fastställt med en gång att det inte är bakterier!

• Bippan

Alltså, det gjorde inte så ont i början men blev värre och värre och blev till sist helt outhärdligt. Så även om det inte gör så ont just nu så kolla upp det, menar jag, innan det går så långt.

• Ninnie84

Dom tog ett blodprov för att se om jag hade inflammation och så tog dom ett hudprov för 2 veckor sedan när jag hade sår. De borde dom väl kunna se då?

• The Bumblebee

Tycker precis som Wowa att det låter som tillrinning. Jag var riktigt nervös över att ha fått mjölkstockning första tiden jag ammade - sen kom jag på att det bara var mjölken som rann till när det började bränna och dra i brösten Kanske ska tillägga att jag blev alldeles svettig första tiden när detta hände.

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • cassiopeia

Om det inte gör "friuktansvärt" ont så skulle jag också tippa på att det beror på att det rinner till.

Tog ett tag innan jag kopplade vad det var, men efter ett tag märkte jag att när dottern började gråta så började det brännas och sticka i brösten och efter en stund började det läcka. Helt otroligt egentligen, vilken smart konstruktion vi kvinnor e!

• Hallonpaj

Det skulle kunna var svamp, det låter som svamp med den brännande känslan. Har du svamp innei bröstet behöver du kanske äta Diflucan också, annars kan det räcka att behandla med receptfri salva.

Tog de inte prov på svamp när de ändå kollade efter inflammation?

Svamp visar sig inet alltid på provet i och för sig, men många bölir hjälpta av behandling ändå.

• caos

har också en brännande känsla speciellt i höger bröst..o det är inte utdrivningen för den känns helt annorlunda...det blir bättre ibland och ibland går det inte att amma från det bröstet...de kollade upp att snuttan inte hade torsk på bvc men när jag kontaktade amningsmottagningen så sa de att det kunde vara svamp ändå...de rekommenderade att jag skulle vara extra noga m hygienen..tvätta kläder i 60 grader, byta amningsinlägg ofta, lufta brösten o torka ur snuttans mun med vichyvatten efter amningen....om det blir värre så skulle jag höra av mig...

• Bippan

Ninnie84, nej, jag fick lämna mjölkprov från båda brösten. De vill helst åt den mjölk som är "längst in", alltså som kommer när bröstet nästan är tomt.

Svar på tråden Brännande känsla i brösten..!