• Anonym

Jobba hemifrån inom språk eller ekonomi, ngn som gjort det????

Jag skulle vilja höra erfarenheter av att jobba hemifrån. Vilken typ av jobb finns det? Hur mycket tjänar man? Hur mycket jobb finns det egentligen? Vart hittar man jobben?

Jag hittar mest telefonförsäljningsjobb eller homepartyliknande jobb, vilket jag inte är intresserad av.

Jag har universitetsutbildning inom språk och ekonomi och hade mer tänkt på lektör, översättning, bokföring, marknadsföring osv. Men det är ju svårt att hitta sådana jobb redan om man är beredd att jobba heltid och flytta dit jobben finns. Så det måste vara ännu svårare att hitta extrajobb som kan utföras på distans. Därför vill jag höra om det finns några här som har jobbat inom detta och hur jag kan gå vidare?

• Svar på tråden Jobba hemifrån inom språk eller ekonomi, ngn som gjort det????
  • presens konjunktiv

Jag är översättare och jobbar hemifrån. Det gör de flesta, faktiskt. Numera sköts nästan allt via internet, så det finns ingen anledning att flytta på sig.

Ekonomi har jag ingen koll på alls, men om du vill jobba som lektör får du räkna med att kombinera det med något annat, till exempel översättning och/eller korrekturläsning.

• Anonym

Översättare låter kul, men jag är inte så duktig på språk. Har läst spanska och tyska i gymnasiet och engelska på universitetet (bara a-kursen). Det är frågan om det räcker...

Korrekturläsning eller lektör vore drömmen. Jag har läst både svenska och litteraturvetenskap på universitetet och många skrivarkurser. Tycker själv att jag behärskar det svenska språket mycket bra. Men vart hittar man uppdrag? Det värsta är ju alltid att hitta de första uppdragen, sedan rullar det ju på mycket genom kontakter och referenser man får under tiden man jobbar.

När det gäller ekonomi så är jag färdig civilekonom så när som på uppsatsen, och har jobbat ett år som kassör till en stor förening, så jag har även praktisk vana av bokföring. Men det är ju samma sak där, just att hitta de första uppdragen och etablera sig. Det är jättesvårt att veta vart man ska vända sig.

Fler som har erfarenheter?

Svar på tråden Jobba hemifrån inom språk eller ekonomi, ngn som gjort det????