• Megalie

Bonus, kan du ge råd?

Jag har en 3-åring tillsammans med mitt ex. För ungefär 1½ år sedan träffade mitt ex en tjej som han hade en relation av och till med. För ett år sedan skulle jag och dottern åka på semester och då insisterade min ex tjej att hon skulle flytta till vår lägenhet (Av olika skäl bodde vi fortfarande under samma tak, jag och exet) medan vi var borta. Jag sade nej och det skar sig direkt mellan mig och henne (men jag hoppas att båda lagt det bakom sig nu).

Exet var inte säker på sin relation och min dotter och jag har därför fortfarande inte träffat den nya tjejen. Nu har exet bestämt sig att hon är hans nya kärlek på riktigt och min dotter kommer därmed få en bonusmamma.

Jag undrar nu hur skapar man en bra relation till en bonusmamma? Vad får man absolut inte säga eller göra? Vad är det som sårar mest?

Nu är det jag som är mamma, men jag vill ändå vara försiktigt i mitt handlande och sägande OM de gifter sig och får egna barn så att min dotter får syskon.

• Svar på tråden Bonus, kan du ge råd?
  • chicago1

För att få bonusen att känna sig possitivt bemöt tror jag det är oerhört bra om hon får sitta med då du och pappan planerar umgänge för det påverkar ju henne också ibland kanske det tii och med är hon som kommer att vara med ditt barn då ditt ex jobbar.
    Om hon får sitta med då känner hon att hon har något att säga till om och inte bara duger som barnflicka det gör att hon ser dig i positivare ögon. Visst det är du och biopappan som bestämmer men om hon får vara med och säga till  känner hon sig inte utnyttjad som jag och många andra bonus mammor känner. Sen ger det ju dig och henne en chans att hitta en bra relation då ni träffas och gör något praktiskt alltså planerar som i sin tyr kan vara super för ni hittar varandra och sen om hon får barn med ditt ex kanske det inte är så konstigt om hon och dom andra kommer till dig och hälsar på.
    Så a och o tror jag är att biomamman känna att  bonusmamman är välkommen med sina åsikter, och att då hon gör bra saker för ditt barn att du kostar på dig ett tack vad gullig du var som gjorde det där.
    Är man på det sättet tror jag man får ett förtroende förvarandra så bonus och bio kan sammarbeta och prata med varandra då dom tycker något är bra eller dårligt, som på grund av en god relation och kommunication inte blir fel av att den enna säger nej det där tycker jag är fel.
    Så du och pappan bestämmer men bonus är delaktig så vinner alla och alla känner sig behövd och svartsjukan behöver ej komma från ditt håll eller från bonus. Den kommer ju då man är osäker på den andre. Jag inte svartsjuka på killen utan kanske familjen, situationen som du har eller dom, inkomster och möjligheter att göra saker med barnen. För kommer svartsjuka med i bilden blir det jobbigt för alla parter. Lycka till.

• Teskedsmamman

Stäng inte ute bonus, vissa frågor är det ju du och pappan som är de ansvariga men ibland kan man tjäna på att ta med bonus i diskussionen iaf...

I övrigt så skulle jag nog poängtera att inte försöka bestämma över flickans tid hos pappa, ibland när bonusarna kommer hit så får man höra "mamma sa att du skulle ta oss till X" och det kan vara allt från stranden till Liseberg. Hos oss lever vi efter våra regler och hur mamman gör hemma hos sig struntar vi i, således tycker både jag och maken att hon inte ska bry sig om hur vi gör här....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.22) BF - 070723
  • LCHE

Jag är bonus själv, men kommer ändå med följande....
    Hon behöver inte vara med när du och ditt ex planerar umgänge och så om det känns obehagligt för dig eller henne. Men däremot säg till ditt ex att de pratar om hur de vill ha det så att hennes åsikter också vägs in. Sen är det faktiskt inte den nya du ska underlätta för utan barnet och det gör du genom att ha en positiv inställning till pappan och hans nya liv. Tala om för barnet att det ska ha kul hos pappa osv. Prata inte skit om pappans nya liv inte om barnet kan höra iaf Undvik att sucka och stöna ogillande när barnet pratar om tiden hos pappan och vad barnet gjort med den nya.
    Klarar du det så kommer det att underlätta för ditt barn, och för dig själv och även pappan med sin nya famlij.

Du är en bra mamma!

• gumsan76

Håller med LCHE, du är en av FÅ biosar här på FL som aktivt vill skapa en fungerande relation mellan barn och vuxna i era familjer, heder åt dig!!!

Några tips till dig från en bonus;

- Vi vet att barnet har två föräldrar, det behöver vi inte få nertryckt i halsen så fort det ges chans

- Använd rak kommunikation. Har du funderingar över något som bonusen gjort eller sagt, ta det direkt med bonusen, INTE via barnet eller pappan.

- När barnet ringer till sin pappa, låt barnet prata ifred, sitt inte bredvid och "kolla" vad som sägs.

- Finns det tillfällen där alla kan umgås tillsammans, ta vara på det och låt barnet se att alla vuxna kan umgås utan bråk.

Lycka till!

• Dazzle

Hej

Jag tycker det är grymt fint av dig att tänka efter. Det enklaste men oxå svåraste är detta råd: respekt. Med det kommer man oerhört långt!!

Vad jag skulle börja med om inte det redan var ordnat är att ni inte ska bo ihop, men det borde väl vara fixat nu?
    Du har fått bra tips ovan. Tänk på att även en bios kan ha bra infallsvinklar, det blir ännu en vuxen som älskar och bryr sig om ditt barn. Och om hon stannar hela livet blir det en bra yttre fast inre vän till ditt barn. För hur mycket ditt barn än kommer tycka om henne, är det du som är mest ofelbar, du som kan bäst och gör bäst. Jag vet att mitt bonusbarn älskar mig, men det är den biologiska mamman som gör allting bäst, å det berättar barnet gärna, inte av elakhet tror jag utan av rädsla för att svika mamman. Jag tror att barn alltid ser å känner konkurrens och lider av att sitta i lojalitetskonflikter, det bästa man kan göra för barnet är att avväpna sådana, låta barnet tycka om både dig och bonusen. Och du, något jag gillar hos den biologiska mamman, är hennes naturliga trevlighet/otrevlighet. Hon säger hejhej, halvtrevligt lixom, vi behöver inte vara bästa vänner. Men jag anser oxå att det är bra om man ses tillsammans.

Så, ingen konkurrens! Du är ditt barns första!
    Var trevliga, artiga och ses tillsammans.

Bortse från det där med lägenheten. Det är inte så konstigt om du inte vill låta någon annan komma in å ligga i din säng när du är borta! De får ha sitt eget hem.

Lycka till

• Therese33

Tycker att du skall vara dig själv. Du kommer alltid att vara nummer 1 för ditt barn så se ingen konkurrens. Försök att hålla god kontakt med ditt ex för barnets bästa så kommer allt lösa sig. Ni behöver inte älska varandra (jag tycker inte om min styvdotters biomamma) men håll god min för ditt barn, prata aldrig skit för det slår bara tillbaks om dom kommer skapa en bra relation!
    Lycka till!

• Megalie

Tack ni alla för råden!

Jag ska snart träffa "den nya" och hoppas att det går bra! Mest nervös är man ju så klart att det hela urartar men nu har jag i alla fall lite mer kött på benen så jag vet hur man ska bete sig (och hur man INTE ska bete sig ).

Tack!

• zimba31

Jag har åxå bonus sen 8 år tillbaka och de har aldrig vart några problem att umgås med bonusens mamma och hennes nya man de har fallit in naturligt. Jag kan ringa henne och få tips och ideer om hur man skall gå till väga i vissa situationer och de känns skönt. Men måste ju erkänna att till en början var de jättejobbigt man var ju lite sotis mm. Har den turen att hon tog in mig direkt och såg mig som bonusens styvmor så för oss har de funkat. De gäller att vara rak öppen och ärlig och inte prata skit om varann.

Lycka till.

Svar på tråden Bonus, kan du ge råd?