• Ipomea

Kyl och frys ”Side by side”

Någon som har en Side by side kyl/frys med inbyggd ismaskin och automatisk avfrostning? Tänker nog köpa en sån till huset vi ska bygga.. LG verkar ha bra priser... Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Kyl och frys ”Side by side”
  • Karpet

Vi har en sådan fast från Whirlpool. Den har vattenmaskin och ismaskin + avfrostning. Jag tycker att den är jättebra, spciellt för oss som bor i ett land där man inte kan dricka kranvattnen, men det som kommer ur kylskåpet är filtrerat så det funkar.

• Ipomea

Låter ju toppen för er!!
    Vi har dock inget problem med vattnet. Ska koppla in oss på byns egna vatten som är jättefint!

Det står att det måste vara 30 cm till väggen på vänstersida (fryssidan).. alltså vi hade tänkt oss att ställa det i ett hörn med det gick visst inte. Har du Karpet nån uppfattning om detta?

• Cheesus

Vi har en LG med ismaskin. Vete sjutton om ´man har så stor nytta av den egentligen....

30 cm från väggen? Vår har stått i två år med närmre avstånd än så...

Som sagt, nyttan är tveksam i det här svinkalla landet. Men visst är det så att flest prylar när man dör kommer att stå som segrare?

• Ipomea

Men det är rätt coolt va!? Hi hi
    Vilken modell har ni? Färg?

• Vaniljmamman

Inte dricka vattnet på landet??????????
    Måste vara ert vatten i er brunn då, som är dåligt!
    Har själv nästan hela livet bott på landet och druckit vattnet, har många bekanta som bor på landet å alla dricker vattnet ur kranen!
    Det där med ismaskin.....funderar på att köpa en lös att ha vid sidan, för jag tycker det tar bort mycket av platsen i köket!
    Vi ska köpa nytt och jag fick tipset att satsa på 2 stycken delade kyl/frys..så man har 4 dörrar, mer ekonomiskt, då man inte släpper ut så mycket kyla. Nån som har erfarenhet av det?

• Vaniljmamman

Blev visst lite tokigt!
    Det där med ismaskin.....funderar på att köpa en lös att ha vid sidan, för jag tycker det tar bort mycket av platsen i köket!
    Menar såklart:
    Att det tar bort mycket plats i frysen med en sån klump i dörren och ska man sen ha den 30 cm ifrån som nån skrev, så tar den ju bort plats i köket oxå...he he!

• Annione

Måste bara inflika att Karpet skrivit att hon bor i ETT land där kranvattnet ej går att dricka, inte PÅ landet... Ibland läser man för fort

• Belladonna

Vi har en LG side by side i titanium (fejk rostfritt) mkt bra färg då jag inte gillar att städa och putsa hela tiden.

Vi använder ismaskinen varje dag! Tycker det är jättebra. LG:s måste inte vara 30 cm från väggen, det är bara vissa modeller.

Frysen är jätteliten, men vi har en stor frysbox i källaren som vi anväder mest. I side-by-side frysen har vi enbart lillemans mat.

• Vaniljmamman

Ja eller så har man nåt bekymmer som gör att man allt som oftast läser fel....såna finns ju med!
    Men jisses....jag blev bara så förvånad, att de inte drack sitt vatten!
    Aja....glömt om ett år garanterat!
    Simma lungt!

• Annione

Vaniljmamman: Haha, ja vilka historier man kan få ihop när man läser fel Må väl!

• Ipomea

Belladonna: Vet du vad ditt heter?
    Står bara allmänt i broschyren om det där med 30 cm..
    Medveten om att frysen inte är så stor men vi har en box som får stå innanför köket i tvättstugan.
    Det jag fastnade för kostar bara ca 15000:- tror jag. Rätt billigt!! Bör man vara skeptisk?

Hur har ni löst det där med luckor ovanför? Finns ju inga passande luckor i IKEAs sortiment i alla fall..

Vad har ni för märke på andra vitvaror? Ser ju att LG inte har nån spis och ugn. (Diskmaskinen tror jag vi bygger in.)

• Belladonna

nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do&page=1&modelCategoryId=060101&categoryId=060101&parentId=06&modelCodeDisplay=GC-L207TTJK&model=NOTHING#

Den modellen har vi. Minns inte priset exakt, men det var i den prisklassen.

Med den modellen var det så att man skulle ha 30 cm utrymme ovanför kylskåpet. Vi löste det så i vårt puustelli kök att vi satte ett mellanrum med en täckskiva för 30 cm upp, ovanför det har vi ett 30 cm högt 90 cm brett skåp.

Vi har AEG diskmaskin(inbygd), ugn och induktionshäll.

• Ipomea

Det är nog typ så vi kommer att göra.. som det ser ut nu. Har ritat upp i IKEAs program, men det vill ju inte riktigt som jag så man får fantisera.. Men 30 cm OVANFÖR åxå.. det var värst!

• Ipomea

Är ugn och induktionshäll åxå i aluminium?
    För det ser väl inte riktigt ut som rostfritt va?

• Belladonna

Ugnen och fläkten är i rostfritt, hällen är svart. Det gick helt ok ihop, var lite skeptisk men blev positivt överraskad.
    Man behöver inte på den modellen 30 cm på ngn sida, bara ovanför. Däremot måste man ju kunna öppna dörrarna, så det blir att sticka ut några cm.

• Ipomea

Då går det säkert bra om man inte har dom i exakt närhet.. med färgerna menar jag..
    Synd att inte LG har spis och ugn åxå!
    Tack för hjälpen!

• Joonas

Vi har en LG iRäfflad aluminium profil men den var bra mycket dyrare än 15 000 kr. Tror nästan den kostade det dubbla. Vi använder ismaskinen varje dag. Barnen dricker mycket mer vatten nu sedan vi fick ismaskin så det är en klar bonus tycker jag. Om ni vill ha andra vitvaror i alu så finns det också. Vi har siemens fläkt i alu, husqvarna ugn och micro...

festlig, funktionell och fryntlig
  • Joonas

Du kan se i mitt galleri om du vill förresten

festlig, funktionell och fryntlig
Svar på tråden Kyl och frys ”Side by side”