• Anonym (Undrar)

Hur går en skrapning till? Vad kan gå fel?

Jag väntar på att mitt MF/MA ska blöda ut, men det går trögt - nu fick jag höra att jag eventuellt kommer att bli "skrapad"... Hjälp vad innebär det? Jag skulle visst bli sövd.

Kan någon berätta för mig?

Och som sagt var, vad kan gå fel - kan jag bli gravid igen efteråt?

• Svar på tråden Hur går en skrapning till? Vad kan gå fel?
  • lövet2

Jag har blivit skrapad efter båda mina missfall. De berättade inga detaljer, utan jag blev sövd, och när jag vaknade var allt klart. Inga direkta problem, utan jag blödde några dagar och så var det över.
    Nu väntade jag iofs innan jag försökte bli gravid igen, men det var inga problem med det i alla fall, utan jag blev gravid på första försöket ...

• Anonym (Undrar)

Tack för ditt svar lövet2.

Men det är alltså så att man måste bli sövd?
    Gör det ont annars?
    Tycker det verkar läskigt att bli sövd...
    Tar det lång tid?

Oj va frågor jag har... hoppas nån kan hjälpa mig!

• lövet2

Men det är alltså så att man måste bli sövd?
    *Jag tror det. Jag fick inget alternativ i alla fall!

Gör det ont annars?
    *Missfallet gjorde ont, men inte skrapningen. Det enda som gjorde lite ont var droppnålen.

Tycker det verkar läskigt att bli sövd...
    *Jag tycker det är häftigt! Som en jättefylla och så smäller man av.

Tar det lång tid?
    *Nej, det gick fort. Mindre än en timme i alla fall!

• Anonym (Undrar)

Tack igen för ditt svar lövet2!

Jag antar att det är ett måste att gå igenom detta på detta sätt och sen ta tag i barnverkstan igen, men man känner sig rådlös när de skickar hem detta besked och en återbesökstid och allt man vet är att det lilla livet i magen är "död" och måste ut...

*ledsen*

• Anonym

Fast skrapning görs väl också vid en kirurgisk abort?
    De söver för att det inte räcker med lokalbedövning, antar jag. Man måste vara helt muskelavslappnad. Risken med skrapning är att man av misstag kan skada livmodern, så sas det till mig när jag gjorde abort. Ganska ovanligt att det händer dock, och isåfall betyder inte det att man aldrig kan få barn igen!
    TS, jag tror du ska vara "glad" att du blir sövd, måste vara otroligt psykiskt påfrestande annars. Du har det nog jobbigt som det är just nu!

• lövet2

Ja, det måste vara fruktansvärt!
    Jag blev skrapad direkt pga att jag blödde så mycket, så jag hann aldrig tänka egentligen. Så grymt det låter att bara få ett papper hem om något sådant ...

• MaijaO

Jag har blivit skrapad efter båda mina ma:n. Du behöver inte bli sövd, det går att göra med lokalbedövning om du vill.
    läkaren går in med en "skrapa" och skrapar rent livmodern. Efteråt mår man förvånansvärt bra fysiskt. lite mensverk och blödning var klart men inte värre än en vanlig mens. Jag har fått tillbaka mensen efter 4 veckor båda gångerna och blivit gravid efter 5 respektive 4 månader efteråt.
    Kram.

• Anonym (Undrar)

Tack för ditt svar MaijaO,
    så du menar att man kan vara vaken?

Fast om det är som anonym (nr 5) skriver kanske det inte är så "trevligt" att vara vaken.

Åh, varför får man inte veta sina alternativ, jag vill ju veta allt både positivt och negativt vad som händer, vad de gör och varför - jag blir så stressad när jag inte har kontrollen över det som sker. Det räcker ju med all sorg jag känner för det förlorade barnet...

• MaijaO

Ring till KK och be att få prata med dem. Själv tycker jag att sjukvårdens bemötande vid mf/ma är under all kritik. För även om det är vanligt förekommande och de möter patienter med mf/ma varje dag så är det inte mindre smärtsamt för oss som förlorar våra barn.
    Men ring och kräv att få veta dina alternativ och få svar på alla dina frågor. De kan inte neka dig den rätten.

Tror att de väljer att söva eftersom det är en så påfrestande operation för modern rent psykiskt. Men det går att få det gort med lokalbedövning. operationen går ganska snabbt. Jag har varit sövd i 20 minuter under mina skrapningar och då har de hunnit att "snygga till mig" och ta mig till uppvak också så jag gissar på att operationen tar max 15 minuter.

• Anonym (Undrar)

Tack igen MaijaO.

Var du vaken under dina skrapningar?
    Hur lång tid tog det då?

Någon annan som gjort en skrapning och varit vaken? Berätta gärna!

• Anonym (Undrar)

Oj, förlåt, nu såg jag att du har varit sövd MaijaO, men kanske någon annan har varit vaken?

• Anonym (Undrar)

"puffar"

• Anonym

jag var vaken under min skrapning, lokalbedövning bara. Det var jobbigt men det gjorde inte så jätte ont. Man har tydligen inte så mycket känsel i själva tappen, där man får bedövningen.

Tror dock bara att det är vissa kliniker som utför skrapning med lokalbedövning.

• Anonym

"Samma anonym som innan"

Kan oxå säga att själva "skrapningen" tog ca: 2 minuter. Gick jätte fort, vilket var skönt.

Svar på tråden Hur går en skrapning till? Vad kan gå fel?