• Carro W

Varför inte äta varm mat när man dragit ut en tand?

Har dragit ut/opererat bort en visdomstand idag. I det här lilla häftet "Nyopererad" man får står det att man helst inte ska äta varm mat på ett dygn.

Jag är kanske korkad, men vad är det för skillnad på varm och kall mat?

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Svar på tråden Varför inte äta varm mat när man dragit ut en tand?
  • Långbenopluto

Ingen aning om vilken skillnad det är i detta sammanhang...

Men kanske varm mat kan göra mera ont än kall?

Mamma till Marcus och Isak
  • gammeltacka

Varm mat vidgar blodkärlen och därmed kan det lättare blöda i såret i munnen. Så om det börjar blöda skall du suga på is eller glass eller annat kallt för att dra ihop blodkärlen.
    Ät och drick ljummet första dygnet alltså

• Carro W
    gammeltacka skrev 2007-03-14 16:03:02 följande:
    Varm mat vidgar blodkärlen och därmed kan det lättare blöda i såret i munnen. Så om det börjar blöda skall du suga på is eller glass eller annat kallt för att dra ihop blodkärlen.Ät och drick ljummet första dygnet alltså
    Ja det är ju klart. Men man får väl dricka kaffe?
  • gammeltacka

Ja om det är avsvalnat går det bra.

• Carro W

Har faktiskt ätit middag och druckit kaffe i kväll... Men det gick bra.
    Nu var det bara ett litet ingrepp jag gjorde så därför var det kanske ingen fara.

• MrsNelson

Hmm, jag har dragigt ut visdomständer, men jag har inte hört talas om att man inte ska äta eller dricka varmt...
    fast jag kunde knappt äta något iallafall, levde på yoghurt i princip i en månad efter..

• Carro W

Det stod i ett häfte jag fick efter "operationen". De sa att jag ksulle följa råden där i men tyckte själv det var onödigt.
    Hur är det med rökning? Inget bra va?

• Ungen

Jag opererade en visdomstand men jag hade inga problem alls. Kunde äta på en gång osv. Så jag tror att det är jätte olika hur man reagerar. Om du känner att det känns bra så är väl det okej om du dricker/ äter varmt.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • gammeltacka

Oftast är det säkert inga bekymmer men om dom karvat djupt så kan det blöda rejält, inte farligt mycket men det är ju onödigt - bättre att det får läka så snabbt som möjligt. Munslemhinnan läker snabbt.

• lilla nin

dragit ut alla 4 visd.tänder och jag fick inget sånt råd, typ bara att nte äta på 2 timmar, jag kunde äta samma dag all gånger både varmt o kallt. blödde inget iaf.

Svar på tråden Varför inte äta varm mat när man dragit ut en tand?