Inlägg från: Carro W |Visa alla inlägg
  • Carro W

Varför inte äta varm mat när man dragit ut en tand?

Har dragit ut/opererat bort en visdomstand idag. I det här lilla häftet "Nyopererad" man får står det att man helst inte ska äta varm mat på ett dygn.

Jag är kanske korkad, men vad är det för skillnad på varm och kall mat?

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Svar på tråden Varför inte äta varm mat när man dragit ut en tand?
  • Carro W
    gammeltacka skrev 2007-03-14 16:03:02 följande:
    Varm mat vidgar blodkärlen och därmed kan det lättare blöda i såret i munnen. Så om det börjar blöda skall du suga på is eller glass eller annat kallt för att dra ihop blodkärlen.Ät och drick ljummet första dygnet alltså
    Ja det är ju klart. Men man får väl dricka kaffe?
  • Carro W

Har faktiskt ätit middag och druckit kaffe i kväll... Men det gick bra.
    Nu var det bara ett litet ingrepp jag gjorde så därför var det kanske ingen fara.

• Carro W

Det stod i ett häfte jag fick efter "operationen". De sa att jag ksulle följa råden där i men tyckte själv det var onödigt.
    Hur är det med rökning? Inget bra va?

• Carro W

så då kan jag ta mig en smoke ikväll? röker inte så mycket hmrpf kan tycka det vore gott.

doktorn bara drog så halva tanden var ute, borrade sönder den, drog bort resterna och sydde ett par stygn. tog 25 min. perfekt.

har lite ont o är svullen men inget som inte ibumentin + alvedon klarar av

Fråga
    Ni vet det man ska sklöja munnen med. Missfärgas tänder och tunga mycket?

• Carro W

Pollys mamma
    kanske lite dåligt formulerat ja Glad

• Carro W

ja hexid... nånting. orkar itne hämta flaskan.
    Nässelfeber? Du måste verkligen fått problem av ditt ingrepp.

Idag ser jag iaf helt knepig ut. Den vänstra kinden står rakt ut 2-3 cm mer än den högra... Folk kommer glo på jobbet...

• Carro W

Kan ni kanske svara på en annan fråga?

Nu har ju svullnaden lagt sig, kan känna stygnen och det är ju läskigt i sig.
    Men idag så har jag känt att det kommer vätska ifrån såret, det smakar illa men inte så illa som jag har smakat var innan (fick en varficka vid en tand en gång). Är det var/början till infektion eller kan det vara sårvätska?

Det gör ganska ont där tanden suttit. Är där med tungan hela tiden, omedvetet. Det är väl inget bra kan jag tänka.

• Carro W

Väntar på att käkkirurgen ska ringa upp mig. Har fortf ont men jag vet inte om det är normalt. Jobbigt sånt här... Dålig andedräkt har jag iaf och smakar illa i munnen

• Carro W

Har pratat med en sköterska på käkkirurgen nu. För det första sa hon att det kan göra ont i ca 1 vecka efter ingreppet.

Det finns två alternativ
    1. det har blivit inflammerat och måste spolas
    2. i hålet efter tanden ska det bildas en "blodpropp" men försvinner den så ligger käkbenet liksom öppet och då gör det ont. hon trodde det kunde vara så. då kan man lägga en tamponad med smärtstillande i hålet.

Jag avvaktar, har det inte blivit bättre tills på onsdag skulle jag ringa igen.

Svar på tråden Varför inte äta varm mat när man dragit ut en tand?