Inlägg från: Kamikazee |Visa alla inlägg
  • Kamikazee

Bada katten!

Jag har för vana att bada mina katter med jämna mellanrum. Det är inte superpopulärt men det funkar. För det första - se till att klorna är klippta innan. En katt som inte gillar att bada kan få för sig att klättra på ens armar
    Jag brukar använda mig av duschen och ett kattschampoo - men det går bra med diskmedel också. Första gången du duschar den så behöver du nödvändigtvis inte använda schampoo utan rent vatten. Det går fortare (ifall katten tycker att hela proceduren är mycket obehaglig) och du får bort överflödig päls genom att massera katten. En sak som är viktig att tänka på är temperaturen på vattnet. Den ska ligga på en 38 grader, det får inte vara för varmt och inte för kallt. Och ifall du ska använda schampoo se till att pälsen är ordentligt genomdränkt innan du tar till schampoo. Och när du ska skölja ur - skölj jättenoga i minst 5 min. När du tror att du fått ur allt schampoo skölj en gång till. Se till att du har ett par badlakan i närheten, ett för att krama ur den värsta vätan och den andra till att torka och värma katten. Ofta blir katter ganska nedkylda när man slutar duscha dem så det är bra om man ser till att få bort så mycket vatten ur pälsen som möjligt.
    Katten lär självklart bli jättesur och tycka att du är en hemsk matte Ha kameran i beredskap - en badad katt ser otroligt rolig ut

• Kamikazee

Vanligt människoschampoo bör man inte använda på katter - det innehåller vissa starka kemikalier som inte är bra för katten. Barnschampoo är i så fall bättre, men man rekommenderar att använda specialanpassat schampoo till katter.

Svar på tråden Bada katten!