• marcink

    Bästa familjebilen?

    Hej!

    Jag trodde aldrig att jag skulle starta en BILTRÅD på FL, för det är verkligen inte min stil. Jag vet också att det finns en herrans massa biltrådar här i Pappaforumet redan, men jag orkar inte läsa igenom alla. Så här är läget:

    Vi är en lagom-familj; mamma, pappa, sju-åring, ett-åring och ännu en knodd i magen som snart kommer ut. Vi ska snart köpa vår första bil, och ingen av oss är någon hejare på sånt här.

    Vi vill ha en bil som är rymlig, antingen en stor kombi eller en flexibil av något slag. Vi kommer inte köpa nytt utan söker ngt prisvärt begagnat. Vi söker också en bil som är någolunda billig i drift.

    Den bilen vi fastnat för är Opel Zafira, som verkar vara en bra flexibil med hyfsat lastutrymme när en eller två stolar är nedfällda. Är det någon som har erfarenhet av Zafiror, eller vad skulle ni annars rekommendera?

    Vår prisklass ligger upp till 60-70000 kanske, kan ju tilläggas.

  • Svar på tråden Bästa familjebilen?
  • Svartdrake

    Vi har Ford Mondeo -00. Tre vuxna får plats i baksätet utan större problem. Bagaget är bland de största i klassen och tvilling vagnen får utan problem plats.
    Köpte den begagnad (ca 11000 mil) med tomma besiktningspapper för 45000:-.
    Det enda som inte fungerar är ACCn. Med fungerande ACC får man lägga till 15000-20000:-

    Om du inte är bra på bilar så rekomenderar jag att gå till en bilhandlare, lite högre priser men mindre risk att du upptäcker skumma fel efteråt.

  • Stolt Farssa

    Tjena. "Tanten" o jag samt en son 'ett år igår* åker f.n. i en volvo 855 93a, köpte den privat för nåt halvår sen. Gav 30 000:- för den. Drar strax under litern per mil om man inte vrålåker.

    Har också en chrysler voyager -88 som vi köpte för 1 1/2 år sen. Gav 8000:- för den, men den har fått stå sålänge. Ska väl snart plocka ut den på vägarna. Hamnar runt 1,1 liter milen vid blandad körning.

    Åsså funkar det ju även med en golf3a som vi har som sommar / hobbybil. Åtminstone gick det finfint i sommras. Får se hur det går nu med en lite större stol till grabben. Drar runt 0,7 vid någorlunda försiktig blandkörning. Har haft den nere på 0,61.

  • Ulo

    Vi har en Skoda Octavia kombi. Vi är jättenöjda med den. Grymt billig drift. Inte världens coolaste bil dock.

  • Buffyhusse

    Vi har en -92 VW Passat. Det är samma modell till -97 ungefär tror jag (en 97:a borde ligga runt 50000). Mycket bra bruksbil, rätt rejält osexig men...
    - Otroligt rymlig, både i framsäte, baksäte och bagage!
    - Motormässigt driftsäker
    - Bensinsnål (vår ganska vanvårdade -92 drar knappt 0,7 landsväg

    Det enda problem som jag vet är generellt för modellen är att dörrlåsen är av lite sunkig kvalité och kan krångla.

    Annars håller jag också en slant på Skoda Octavia, lite trånga i baksätet bara tycker jag.

    Jag har grymma fördomar mot Opel, inbillar mig att det ofta är fel på dem, men där kan jag ha fel. Bilprovningen har visst en bok man kan köpa där det står vilka fel olika bilmärken brukar ha. Tror att den boken kan vara en bra investering. Kostar 80 spänn + frakt:
    www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/719F8BFA8BAD8732C1256F88003A124A!opendocument&m=5

  • nortan

    Har testat Zafiran men tycker att den är väldigt trång i fram. Köpte en Renault Grand Scenic förra veckan, mycket bättre med plats.

  • marcink

    nortan: vi har tittat pa scenic vi med, men det föll pa att vi tyckte att det var trangt om plats i bagaget. vi maste ju fa plats med en syskonvagn..

  • nortan

    marcink: Har du verkligen kollat på Grand Scenic? När de två extrasätena är fällda tycker jag det är gott om lastutrymme.

  • marcink

    nortan: ah, jag kollade "vanliga" scenic. grand scenic verkade helt okey, synd bara att den ar langt bortom var ekonomiska bristningsgrans.

  • PAPPA321

    tjena
    jag är inte särskilt imponerad av zafira(trots att jag e en opeltok)man får ju knappt in en barnvagn där bak!
    vi har en opel omega -98 kombi v6 o jag måste säga att det är nog en av dom bästa familje bilarna!!!
    grymt stort bagage, får in 2 barvagnar på bredden o ändå få plats med lite väskor bakom!! den är smidigare än en vectra(som är mindre... vi hade en sådan tidigare)
    rätt billiga delar.
    våran drar ca 1l/mil blandad körning(varken jag eller min sambo är inte särskilt lätta på gasen ;))
    man åker som en kung i den, både bak och fram.
    får dra 1700 kg, så man ta med en stor husvagn på semestern om man vill
    airbagen har jag tagit ur fram såm vi kan ha barnet där(var gaska lätt, tog ca 30 min)
    vi gav 45.000:- men dom ligger från 30-85.000

  • Dofilus

    Vi köpte en Saab 9-5 2,3t -99 i kanonskick och med mycket utrustning (skinn, kjolar, avtagbart drag, dvd mm mm) för 72 000. Helt kanon bil. Rymlig och går relativt snålt för att vara så stor. Åkte t ex till jobbet idag (15mil) med en snittförbrukning på 0,74 liter/milen.

  • Mimen

    Fick nyss en ny företagsbil, en volvo V50. Elakt av chefen att komma med den tycker jag, känns inte direkt kul att köra SAAB 900 Turbon -83!!!, som vi har privat längre, när man har en så fin bil i garaget.
    Kan tänka oss en V50 själva faktiskt när det är dax för oss att byta. Kanske kan bli lite trångt om man har fler än ett barn och åker långt.
    Den drar runt 0,65 liter/mil med 1,6d motorn.
    Väldigt bra motor för att va så liten, har till och med lite högre vridmoment än 2,4 liters bensinmotorn.

  • Fred

    en OT fråga, vad för syskonvagn funderar ni på? eller har ni redan en?

    om man har barn så som ni, ett åring samt en liten på gång så rekomenderar jag starkt phil & teds e3 vagn. lika stor som en singel vagn men gjord för två..

  • marcink

    fred: vi har köpt en emmaljunga city jet syskonvagn, om jag inte minns helt fel.

Svar på tråden Bästa familjebilen?