Inlägg från: barnensrätt |Visa alla inlägg
  • barnensrätt

RH neg

Jag är rh- har gått igenom två graviditeter MED IMMUNISERING..

Svårt att ge dig svar på din oro... är du immuniserad eller endast negativ?

• barnensrätt

Det som är "grejen" med rh- neg är att man KAN (MYCKET OVANLIGT) drabbas av Rh-immunisering..

Med detta menas att dina vitablodkroppar ser barnet (OM barnet är pos.) som "inkräktare" och försöker alltså "slå ut det"..

Så var det för mig... men mina barn är friska och mår jättebra..
    Det som under graviditeten händer är att du varannan vecka får lämna blodprov där dem kollar hur höga halter XXXX (kommer ej ihåg vad det hette) du har i blodet...

Sedan blir det också endel fostervatten prover... fyra st med första (tre med andra)
    "Standard" är (OM allt ser bra ut) att dem sätter i gång förlossningen senast i vecka 36.. detta pga att halterna XXXX brukar "rusa i taket" mot slutet...

Finns även skräcksenarios där man tvingas byta blod på barnet genom magen (ovanligt)

Efter förlossningen så övervakas barnet noga...de tar prover å så, är barnet mycket på verkat av dina antikroppar så sker ett blodbyte på barnet....

Men allt som jag skrivit ovan sker ju ENDAST om du har en immunisering... detta kontrollerar man tidigt i graviditeten.

Svar på tråden RH neg