• Anonym

Lön till barnskötare

Ska söka arbete som barnskötare, men är inte säker på hr hög lön jag kan kräva.
    Är 30 år och har arbetat i ett antal år inom barn och äldreförvaltningen:
    Nån som kan ge mig en hint om i vilken lönenivå jag kan lägga mig.

• Svar på tråden Lön till barnskötare
  • Anonym

är du utbildad?
    assåd et är olika i kommunerna..
    ja är utbildad. snart 25 o jobbat i 5 år.
    ja har jobbat i 3 olika kommuner o fått 87kr i tim, 92kr i tim och 106kr i tim

så vad du ska be om?men förskollärare har ca 19500 i mån,
    så 17000 är väll barnskötare ca...

• Anonym (utbildad)

Jag har jobbat i 8 år och har tre-årig gymnasieutb. Jag tjänar 17700 i månaden. Är 28 år.

• CityMama

tänkte bara inflika att 2 av mina väninnor är förskolärare och de tjänar runt 26 000 och jobbar för kommunen i Stockholm. 19500 kan inte stämma, jag som är undersköterska ( likvärdigt med barnskötare) har mer.

men det kanske beror på var i landet?

• Anonym (BSK)

Jag är 34, utbildad barnskötare, jobbat i ca 15 år, tjänar 18 500:- på heltid, jobbar i en komun utanför Stockholm, privat förskola.....

• CityMama

ok, det är möjligt att barnskötare inte anses likvärdigt med undersköterska då? det är lika lång gymnasieutbildning iaf

• fiffiluran

men lönerna är ju individuella så med din erfarenhet och ålder skulle jag inte lägga mig under 20 000 i allafall (om du bor i sthlm iallafall, där lönerna generellt är högre). Ring ditt fackförbund för råd!

Utgå lite från vad du tjänar nu också, gå inte under det.. Om du haft ett "liknande" jobb dvs.

• Anonym

Tack för svaren.
    Ja jag är utbildad, har jobbat till och från med barn i ca 10 år.
    Bor i Blekinge och har idag en lön på ca 19000 kr.
    Så jag antar att mina aningar om ca 20 000 kr inte var så orimliga.

• Anonym (annan fskl)
    CityMama skrev 2007-03-14 21:28:31 följande:
    tänkte bara inflika att 2 av mina väninnor är förskolärare och de tjänar runt 26 000 och jobbar för kommunen i Stockholm. 19500 kan inte stämma, jag som är undersköterska ( likvärdigt med barnskötare) har mer.men det kanske beror på var i landet?
    26000!!!!!! Är det möjligt!!!! Det vore inte dumt, säger jag som tjänar strax under 20...
    /oxå förskollärare, sedan 1998
Svar på tråden Lön till barnskötare