• monny

2 år mellan syskon - syskonvagn, eller???

Hej!

Vi väntar vårt andra barn och det är beräknat att födas då vårt första är ganska precis 2 år. Ni som har den erfarenheten, vad rekommenderar ni då det gäller vagn osv? Tänker mig att man kan behöva en syskonvagn, eller har ni klarat er med enkelvagn och låtit det stora syskonet stå på ståbräda, gå eller sitta på sittbräda? Tänker mig att en tvååring trots allt inte är så stor utan också kan ha behov av att sitta eller sova.

Vad säger ni som har 2 år mellan syskon?

• Svar på tråden 2 år mellan syskon - syskonvagn, eller???
  • first

Jag har nästan exakt 2 år mellan mina söner. Vi köpte tvillingvagn och har väl använt den sådär mycket skall erkännas. Men samtidigt känner jag att jag inte hade klarat mig utan den. Nu har stora killen hunnit bli 2,5 år och nu när solen tittar fram så är det ståbrädan som gäller. Men skall vi på långpromenad tar jag tvillingvagnen.

• Eja

vi har 1 och 11 mellan barnen... har aldrig haft behovet av en syskonvagn.... ståbrädan har räckt bra och storasyster har inte sovit på dagen efter att hon blev 2 år.

Amanda -04 *** Elias -06
  • Mallan76

Jag använder fortfarande syskonvagnen dagligen. Har en 1-åring och en 2,5-åring. 2,5-åringen vill springa mycket själv, men ibland kan ju små ben bli trötta! Dessutom är det skönt att ha dem båda i vagnen när det är mycket trafik, då vet man var man har dem!

• ennairam

Har 22 mån mellan mina sista 2 barn, och jag använder syskonvagn ibland och enkelvagn ibland. Är du osäker så gör som jag, köp en billig vagn på Blocket.
    Lycka till!
    Marianne

• Eja

eller avvakta och se behovet ? så gjorde jag och insåg att jag ingen behövde

Amanda -04 *** Elias -06
  • Tyche

Vi har ca 22 månader mellan våra och vi har syskonvagn. Hittills har den aldrig blivit använd men så är lillasyster bara en vecka idag
    För oss tror jag vagnen kommer vara ovärderlig, vi är ute flera timmar om dagen och går långa promenader och det skulle inte vår snart 2 åring orka om han inte kunde vila i vagnen ibland.

Isaac 050520 & Elin 070307
  • monny

Nån som vet om det finns att köpa "sittbrädor" till dagens vagnar? Min mamma pratade om nåt sånt, men finns det? (Alltså som man sätter ovanpå en enkelvagn)?

• Eja

har aldrig sett eller hört..... bara att farsan min byggde en sån när vi var små

Amanda -04 *** Elias -06
  • Amatea

Vi har 20 mån mellan våra barn och vi använder fortfarande syskonvagnen dagligen, till dagis t.e.x. Storasyster är nu 3 år och går mycket men lika ofta vill hon sitta och prata med sin lillasyster i vagnen.
    Vi bor dock i stan och ofta känns det säkrare att de sitter i vagnen än går bredvid, så det beror så klart på hur ni bor och vad ni gör på dagarna.

• Mallemus

Jag tror det beror på hur man bor. Tidigare bodde vi mitt i stan och då använde jag vagnen hela tiden. NU bor vi i hus och då går vi mycket kortare sträckor. Jag skulle avvakta och se om behovet uppstår och då köpa en i så fall.

• Teskedsmamman

Jag har 20 mån mellan mina och använde tvillingvagnen mycket då vi gick mycket (1 km eller mer) och det orkade inte storebror då, åkbräda var inget alternativ heller vid den tidpunkten för han gillade inte den...

Idag är de 3 år och snart 1½ och jag använder tvillingvagnen fortfarande när vi ska vara iväg hela dagen som t ex Liseberg...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.22) BF - 070723
  • Helene m Olivia o Sigrid

Olivia fick ha kvar sin vagn (så liten förändring som möjligt) och så bar jag Sigrid i sjal. Sen när Sigrid började åka vagn ibland (kring 8-9 mån) så gick Olivia.

Det har gått jättebra.

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • R Mutt

Hm.. det är väl precis på gränsen att syskonvagn behövs då. Jag skulle nog växla mellan en gammal begagnad liggvagn med ståbräda och en "Phil & Teds" eller liknande modell. Syskonvagn på bredden ÄR klumpigt.

• mia A

Monny: Ståbräda som man sitter på har nog din mamma sett. Finns bl.a på Gekås

• Annan

Vi har 2 år (och 18 dagar) mellan våra barn och har enkelvagn med ståbräda. Funkar suveränt och tjejen kan stå riktigt långa sträckor på brädan utan problem, hon står glatt på brädan och håller koll på lillebror i vagnen.

• monny

Tack för alla tips och råd! Ska fundera vidare på saken!

/ monny

Svar på tråden 2 år mellan syskon - syskonvagn, eller???