• Maria och Edgar

Föräldrapenning - student - sommarlov?

Jag behöver hjälp av någon som har koll på detta.
    Jag har nu studerat i fyra år och tog för givet att min kommande fp baseras på tidigare lön som jag hade innan studierna. Men kanske kan sommarloven ha ställt till det? På somrarna har jag jobbat några veckor och där emellan levt på sparpengar. Jag har alltså aldrig anmält mig arbetslös till a-kassa eftersom jag varit inne i ett program i studierna som sträckt sig över denna tid och har därför heller aldrig gått på a-kassa.
    Kan detta ställa till det så att man fp inte baseras på tidigare inkomst innan studierna?

• Svar på tråden Föräldrapenning - student - sommarlov?
  • MammaM

Hej K

Jag sitter i samma sitts som dig (studerar) och jag har kollat upp detta. Om du började studera dagen efter att du slutade jobba (tog tjänstledigt) så ligger pengen kvar så länge du studerar. Och när det gäller sommaren så är det så att om du fortsätter att studera på hösten efter vt så är allt ok och du får fortsätta att räkna inkomsten från jobbet innan. Problem skulle då bara uppstå om du tar lite ledigt mellan studierna slut och tills du börjar jobba igen alt om du tog lite ledigt mellan sista dagen på jobbet och första studiedagen.

Så du behöver inte vara orolig för sommarloven du haft.

Hälsningar M

• Lajno

Det stämmer som MarieE skriver. Det gäller att inte ha något glapp mellan jobb o studier bara

Jag pluggar nu o gjorde även det när min son kom o fick min fp baserad på lönen jag hade innan jag började plugga. Trots att jag bytte program under min studietid så fick jag det så det skall inte vara någon fara för din fp.

Svar på tråden Föräldrapenning - student - sommarlov?