• Pebbles82

Öronklåda efter mycket laktos?

Ville bara testa en teori som jag hört och som jag själv "känner" av...

Jag är laktosintollerant, milda problem med magont, gaser och allt annat som hör till. Jag är väldigt duktig på att inte äta saker med laktos, men ibland så slinker det ner något som har..

Iaf, till saken. Jag hörde av en kollega för ett tag sen att i England när hon varit där för öronklåda hade de kopplat det samman med för mycket laktos i kosten. Hon är inte alls överkänslig eller allergisk, utan helt enkelt en storförbrukare av Mjölk, grädde, ost osv.

Jag har också ibland en otrolig klåda i öronen, nu efter att jag hörde hennes påstående så märker jag att det kommer oftast på kvällen/dagen efter att jag ätit "mycket" laktos.
    Stämmer det in på någon annan?

• Svar på tråden Öronklåda efter mycket laktos?
  • Hemera

Hej!
    Jaa, du... Jag är också laktosintollerant och har klåda i öronen. Var till doktorn förra veckan, men han sa att det inte fanns några som helst samband mellan kåda och laktosintollerns... Han trodde öronklådan berodde på att det kliat lite och jag kliat så att det blivit irriterat och klådan ökat. Jag har även klåda i svalget, men det trodde han hörde till min graviditet. Men vem vet?

• Pebbles82

Hej,

Låter som vi har ungefär samma, kliar ofta nere i halsen, så jag knappt kan urskilja om det är i halsen eller öronen... Men jag vet att läkarna gärna inte vill erkänna att ska vara något med laktosen...
    Lustigt sammanträffande!

Just klådan behöver man dock inte vara laktosintollerant för som jag förstod det, det räcker att kroppen anser att man har fått sin dos!

• Hemera

Precis så... vet inte ibland om det är örat eller halsen som kliar.
    Är du allergisk mot andra saker oxå?

Jag är allergisk mot citrusfrukter, men jag är överkänslig mot en hel del andra saker oxå...  Fast jag har inte haft klåda i öron och hals förut. Det har suttit i sen 3:e januari.

• Pebbles82

Hmm, jag är allergisk mot kakao och färgämnen samt lever... Vissa kryddor (starka) och såna vardagliga ting tål jag inte heller...

Mitt kommer och går, lugnar ner sig under perioder när jag inte äter något mjölkrelaterat alls..

Svar på tråden Öronklåda efter mycket laktos?