Inlägg från: Lillie74 |Visa alla inlägg
  • Lillie74

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Stort grattis Swe och Sole!!!!
    Att spricka är bättre läkningsmässigt sett, jag blev klippt och än idag, 11 dagar efter förlossningen måste jag ta alvedon och sätta mig mycket försiktigt.  
    Ser fram emot lite bilder på era prinsar.

• Lillie74

Appropå amning så fick jag sår och blåsor på bröstvårtorna redan från dag 1, jag har inte använt någon salva utan smörjt med bröstmjölk och det börjar bli bra nu så det har tagit ca två veckor. Filippa bajsar också jättemycket, hon passar också på att göra det när vi tagit av blöjan, och även sen när hon är färdigbytt

Hur gör ni, rapar ni era bebisar efter amning? Jag har börjat göra det eftersom hon har mycket luft i magen, hon är duktig på att fisa också, ibland tror jag att det är sambon som släpper sig men inte då...

Sole, har ni blivit tillsagda att ge extra ersättning eller gör ni det bara ändå?

Bassekatt, jag instämmer med bra och dåliga nätter, idag har jag varit toktrött, hoppas på en bättre natt i natt.

• Lillie74

Swe, vi har köpt en Näs- Frida, man stoppar in en grej i näsan på barnet, inte långt in utan bara vid näsborröppningen och sen suger man ut snoret i en slang. Det finns ett filter så man inte behöver få in det i munnen. En kompis sög ut det med munnen men det tycker jag inte verkar "trevligt".
    Någon som använder minifom eller napp?
    Var hos BVC i morse och hon tyckte jag kunde prova minifom, Filippa är ganska gasig och därför, tror vi, ganska gnällig på em och kvällarna.

• Lillie74

Lycka till Pippil8 och J79, ni har säkert era bebisar nu
    Vivs, jag har också fått magknipsmassageinstruktioner av BVC och till mig sa de att jag skulle använda vanligt matolja som olja men hon får utslag av den tror jag, vad använder du för olja?
    Filippa har också mycket gaser i magen och BM sa att de kan få ännu mer gaser i magen av napp men å andra sidan tröstar den henne så jag låter henne ha den i alla fall. Jag har också börjat använda Minifom, lite dålig på att komma ihåg den bara och lite meckigt att ge henne det på nätterna för då är hon inte glad.
    Det verkar som att vi som har fått våra bebisar "lider" av i princip samma saker med amning, sömnlösa nätter mm vilket i och för sig är ett bevis på att vi har helt normala barn men jag håller med dig BasseKatt, man blir trött och ledsen ibland på nätterna...
    Ni som lyckas lägga era bebisar i sina sängar, hur har ni lyckats med det? Filippa vill verkligen inte ligga i sin, nu ska vi testa en annan strategi och det är att amma henne till sömns och låta henne sova i vår säng och se vad som händer......

• Lillie74

Grattis till sonen Ginger!!! Ser fram emot lite bilder på underverket.

• Lillie74

Grattis Zul till lilltjejen, jättesöt!! och lycka till Björklöv!

• Lillie74

Stort GRATTIS Pippil8 till lille Edvin och J79 till tjejen!!!
    Skönt att du upplevde förlossningen så bra Pippil8 och att allt gick bra.
    Jättefin liten August, Bianca! Pappa såg lite trött ut

Medusa, jag har gjort som de andra, Filippa somnar nästa direkt när man kommer ut och vagnen börjar rulla, samma sak om hon vaknar i vagnen vilket hon gör oftast när vagnen står still, då är det bara att vagga vagnen så somnar hon om.

Här börjar det kännas som att vi fått in något som man kanske kan kalla rutin, vågar knappt skriva det, då ändrar det sig väl.....vi ammar sista gången runt 22-23 på kvällen, sen sover hon till 2-3, ammar i 20-30 min. och sen sover hon till 6-7 någonting och så har det varit de senaste 4 nätterna, hoppas hoppas att det håller i sig.

Ska ni göra nåt kul i påsk? Vi är bjudna upp till Sälen av svärföräldrarna nästa helg, vet inte riktigt hur vi ska göra, känns lite osäkert på nåt sätt att åka bort så långt och inte bo hemma, har någon av er någon resa inbokad närmaste framtiden och hur upplever ni det i så fall? Är rädd för att det blir lite intensivt för henne med farföräldrar och en faster som  vill ta hand om henne....är jag nojjig?? 

• Lillie74

LillenLillen och Bianca, jag bor i Bromma och kan lätt komma över till Solna för promis!! Jag är ute typ 2 timmar om dagen men det börjar bli lite tråkigt att gå själv....ska faktiskt luncha med en kompis sen på Gröna huset, har aldrig varit där men hon sa att det alltid satt massa mammor där med barnvagnar, vi kanske kan ta en lunch där sen. 

Soffy, jag kommer gärna in till Kungsholmen också, det är ju bara några stationer med t-banan!! och jag håller med om allt "tjat" om framtidsplaner, man har ju fullt sjå med att hålla ordning på sig själv och bebisen....jag vet fortfarande inte hur jag vill göra i påsk med Sälenresan med svärföräldrarna.

Appropå bäckenet så har jag fått ondare i höften/bäckenet efter förlossningen, någon annan som har samma problem??? Ska höra med BM hur man bäst botar sånt...

Kan vi inte kolla vilka som börjar känna sig redo för promenader och/eller fika?? Jag är det, någon annan??

• Lillie74

Grattis Björklöv!!! Hoppas du repar dig snart, generellt sett tycker jag att jag kände mig mer sliten än vad jag hade trott att man skulle göra och då opererades jag inte utan "bara" födde barn, det är faktiskt inte nåt som man pratar om så mycket innan.

Medusa, vår Filippa håller också på med en massa läten på natten, skönt att höra att det finns fler som gör det för i morse blev jag lite orolig faktiskt, precis som du beskriver grymtar, stånkar, skriker till och klämmer hon och inatt höll det på mellan 5-8. Jag pratade med BVC om det idag och hon menade på att det inte är nåt allvarligt och farligt, om hon hade haft ont eller så hade hon gallskrikigt, det enda tipset hon hade var att ha henne i ett annat rum så vi får bättre nattsömn.

Jag fikar också gärna i Hagaparken men är liksom du BasseKatt inte så hemma i Hagaparken så en ordentlig geografisk genomgång skulle sitta fint, jag kommer också åka bil.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4